I et brev tirsdag advarte topplederne i USAS største flyselskaper om at det kan bli «katastrofale forstyrrelser» for både reising og transport av varer om teleselskapene ruller ut 5G-teknologien. I tidligere uttalelser er det vist til at det nye systemet kan skape trøbbel for utstyret flyene bruker til å måle høyde.
Seksjonssjef Henning Tennes for Flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet opplyser til NTB at de ikke har opplevd slike problemer i Norge.
– Vi har ikke opplevd lignende problemer i Norge, men vi er kjent med problematikken i USA. Luftfartstilsynet følger opp dette temaet her i Norge kontinuerlig, og det er utført en test ved en norsk lufthavn. Denne ga ikke negative utslag, sier han.
Han sier Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) også er gjort oppmerksomme på temaet.
I en kommentar sendt til NTB skriver Nkom at det brukes forskjellige frekvenser på 5G-nettet i Norge og Europa enn det som skal bygges ut i USA.
– 5G-nettene som nå bygges ut i Norge og Europa, benytter lavere frekvenser enn i USA og andre deler av verden. Frekvensene vi bruker har større avstand til dem som brukes i høydemålerne i fly, og vi har dermed ikke det samme problemet i Norge, sier avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nkom.
Det er EUs luftfartstilsyn Easa som leder oppfølgingen av saken. De har ifølge Reuters tidligere uttalt at problemet er spesifikt til amerikansk luftrom, og at det «på dette stadium ikke er identifisert noen risiko for utrygge forstyrrelser».
Velure forklarer at all trådløs kommunikasjon bruker frekvenser for å kommunisere.
– Det være seg om det er garasjeportåpneren, trådløse nett, 5G eller radiobaserte høydemålere på fly, sier avdelingsdirektør Velure.
– Det viktig å poengtere at norske og europeiske myndigheter aldri vil tillate 5G-utbygging som vil gå på bekostning av flysikkerheten, sier han.
(©NTB)