Johansson (55) har siden 2015 vært kommersiell direktør ved Norges Varemesse. Før det var han i syv år Vice President i First Hotels, de siste tre som VP Business Development, Sales & Central Procurement.
Spesiell arkitektur
Forut for lederstillingene i hotellbransjen hadde han i 20 år en rekke lederstillinger i australske Qantas Airways, herunder som regional manager i Europa. I flyselskapet jobbet han både i Australia, Tyskland og på Tahiti (Fransk Polynesia).
På Oslofjord Convention Center blir han overordnet ansvarlig for all salgsvirksomhet av Convention, Hotel & Resort-anlegget.
– Jeg ser veldig frem til å ta fatt på oppgaven, og ser klare synergier for arbeidet som venter ved Oslofjord Convention Center, både fra min tid innen internasjonalt reiseliv og fra arbeidet på First Hotels og som kommersiell direktør ved Norges Varemesse, sier Johansson i en pressemelding.
– Oslofjord er, som mange andre også har sagt, et helt unikt konsept, både i norsk og internasjonal målestokk. Vårt tilbud av fasiliteter og skreddersøm til våre målgrupper er betydelig, og jeg ser frem til å bidra til å realisere det, sier han.
Johansson trekker spesielt frem den gjennomgående kvaliteten i anlegget, tegnet av Niels Torp, med strategisk beliggenhet og kapasitet til å arrangere alt fra små lokale til omfattende internasjonale arrangementer innen næringsliv, idrett og kultur.
Kompletterer teamet
– Jeg er veldig glad for å kunne være en del av teamet her på Oslofjord, og er overbevist om at det kommer til å bli en meget spennende reise. Basert på min erfaring fra sterke og internasjonale merkevareselskaper gleder jeg meg til å bidra til å realisere de kommersielle ambisjonene, og til å lede arbeidet med å fylle Oslofjord Convention Center med fornøyde kunder, sier Johansson.
– Vi er naturligvis veldig godt fornøyde med at også Lennart ønsker å være med på Oslofjord-laget. Han tilfører svært tung salgskompetanse inn mot norske og internasjonale målgrupper, sier administrerende direktør Tore Jørgensen i Oslofjord Convention Center.
– Jeg ser virkelig frem til å få ham om bord, ettersom det kompletterer teamet med de øvrige lederne vi har håndplukket det siste halve året. Nå skal vi sette fart på alt det spennende som venter oss innen salg, drift og marked. Med Lennart på plass er jeg trygg på at vi som organisasjon har alt som skal til for at vi skal klare å overgå kundens forventninger, både innen konferanse-, resort- og hotellproduktet vårt
Om Oslofjord
Oslofjord er allerede en anerkjent leverandør av store og komplekse arrangementer. Om ikke lenge er stedet også en eksklusiv destinasjon med fantastiske resortfasiliteter. I 2021 ferdigstilles investeringer for tre milliarder kroner. Da står enda større konferansefasiliteter med flerbruksmuligheter i tillegg til 15 nye hotellbygg, samt badeanlegg, ferdig.
De to første hotellene ble åpnet 15. juni i år. Samlet vil anlegget disponere 2400 rom inklusive 1600 leiligheter, og ha en konferansekapasitet på 6800 sitteplasser. Alt dette bare 18 minutter fra Torp Sandefjord lufthavn og en drøy time fra Oslo. Målsettingen er å doble antallet arrangementer fra 2016 til 2019.