Jeg har reist med både Hurtigruten og Havila Kystlinjen, og ved begge anledninger har jeg rett og slett følt meg stolt over å være norsk. Stolt av landet mitt, som er så uendelig vakkert at selv den mest blaserte og bereiste tysker eller spanjol får hakaslepp når vi seiler inn i Trollfjorden i Lofoten – eller inn i en hvilken som helst av Verdensarv-fjordene våre, for den saks skyld. Og stolt av hvordan de to rederiene – det ene tradisjonsrikt, det andre temmelig nytt – forvalter sin viktigste nasjonale oppgave: Å vise frem det beste av Norge.
En annen ting som gleder meg veldig, er hvordan begge de to kystseilende rederiene bruker lokale leverandører av råvarer langs kysten, og i all hovedsak serverer norsk, sesongbasert og kortreist mat i restaurantene ombord. Ikke bare gleder det meg fordi lokal mat og drikke blir en stadig viktigere del av folks reiseopplevelse – i seg selv mer enn grunn god nok til å gledes. Men kanskje særlig gleder det meg fordi det er med på å sette fokus på en stor mangel i forståelsen av norsk reiseliv: Hvordan det store bildet ser ut. Hvordan reiselivet er langt mer komplekst og sammensatt enn det Statistisk Sentralbyrå gir oss av tall på omsetning og antall årsverk i industrien.
For tenk litt på det følgende: Er ikke Hurtigrutens og Havilas leverandører av ost, cider og reinkjøtt også indirekte knyttet til reiselivet? Er ikke dagligvarebutikken i Geiranger indirekte knyttet til reiselivet – og hva skjer med den butikken den dagen cruiseskipene uteblir? Og for å vide ut perspektivet et hakk: Er ikke en omsetning knyttet til reiselivet livsviktig for bosettingen i mange lokalsamfunn over hele landet, noe som igjen er knyttet opp mot såvel det å opprettholde beredskap som å hindre fraflytting og sosial utmagring?
Dette er bare noen av elementene som må tegnes inn i det store norske reiselivskartet. Og mens vi venter på at det skal bli tegnet, er det godt å vite at både Hurtigruten og Havila Kystlinjen forvalter sitt ansvar på en forbilledlig måte.
Mer om hvordan Hurtigruten forvalter det de omtaler som det norske arvesølvet, kan du lese i intervjuet med Hurtigrutens dyktige konsernsjef Hedda Felin i denne utgaven av Travel News.
Tom Andersson,
ansvarlig redaktør, Travel News
