44 prosent av byens innbyggere lever av turisme, og i fjor var 43 millioner på besøk. De kommer for å oppleve alle showene, kasinoene og de fargesprakende neonlysene.
De besøkende brukte i snitt nesten 8000 kroner under oppholdet, noe som sier litt om de eventyrlige inntektene reiselivet utgjør.
Når en gærning som Stephen Paddock (54) begynner å plaffe løs sier det seg selv at det er store verdier i spill. Frykten for å miste inntekter er med andre ord stor, og reiselivs-industrien i byen har derfor mobilisert for å demme opp for turistsvikten Morgan Stanley har stipulert.
Blant annet har man lansert emneknaggen #vegasstrong, som nå lyser fra mange av byens utallige neonblinkende reklameskilt.
Det selges i tillegg t-skjorter med mottoet trykket på brystet der inntektene går uavkortet til ofre og pårørende etter massedrapet. Flere kjendiser er også mobilisert i arbeidet, blant dem den tidligere tennisstjernen André Agassi. I et twitter-innlegg har han blant annet stilt seg selv spørsmålet ”Hva er styrke?”, med svaret at ”Styrke er parkeringsvakter som blir livreddere, og mødre som trår til som krisearbeidere”.
”Det som skjer i Vegas blir i Vegas” er med andre ord tonet ned.
– Vi trenger å ta vare på turistene våre, og vi trenger å ta vare på oss selv. Det er det vi konsentrerer oss om nå, sier turistsjef Rossi Ralenkotter i en pressemelding.