Den nye treårige strategien har som mål å gjøre en forskjell i alle fasene ved en ferietur, for å begrense påvirkningen på miljøet og maksimere de sosiale og økonomiske fordelene reisingen kan gi.
Lanseringen skjer etter en årelang granskning av alle bærekraftige sider i hele konsernet. Resultatet er ifølge en pressemelding en sterkere og enklere tilnærming som tydeligere skal bekrefte Thomas Cooks engasjement til å utføre positive tiltak for et bærekraftig selskap på lang sikt.
Strategien knytter hele selskapets bærekraft-aktiviteter sammen i tre områder: Hjemme, på reisen og på ferien.
* Hjemme – skal skape en positiv forandring i de lokalsamfunnene der selskapet og kundene lever og jobber.
* På reisen – skal minske påvirkningen på miljøet og drive virksomheten på mest mulig ansvarsfull måte.
* På ferien – skal levere bærekraftige kvalitetsprodukter og tjenester i verdensklasse ved å jobbe sammen med kunder, partnere og leverandører.
Den nylig publiserte bærekraftrapporten for 2017 beskriver hvilke framskritt selskapet har gjort. Her nevnes sentrale milepæler i løpet av 2017, der man har gjort en forskjell. Blant annet ulike veldedighetsprosjekt, som har hjulpet 18 000 mennesker, samt forbedret drivstoffeffektiviteten i flyselskapet Thomas Cook Airlines.
Nevnt blir også selskapets initiativ for en tydelig policy når det gjelder utflukter der kunder møter dyr. Det har ifølge rapporten gitt resultater. To tredjedeler av utfluktene som er gransket så langt har ikke levd opp til gitte retningslinjer, og er fjernet fra utfluktsprogrammet.
– Jeg er fast bestemt på at Thomas Cook skal være en positiv kraft som bidrar til en mer bærekraftig turisme i samarbeid med våre destinasjoner, leverandører, kunder og reiseindustrien i sin helhet, sier Peter Fankhauser, konsernsjef i Thomas Cook Group.
– Med vår nye strategi vil vi tydelig vise våre intensjoner på spørsmål om bærekraft. Jeg er stolt av de framskrittene vi har gjort i løpet av det siste året, men vi har store ambisjoner, og det er viktig at vi gjør enda mer og større forskjell. Vi vet at de feriereisene vi selger kan ha positiv innvirkning både på samfunnet og miljøet. Jeg tror at enda tøffere handlinger på agendaen vil hjelpe oss med å levere et mer lønnsomt og bærekraftig selskap på lengre sikt, en fordel for våre medarbeidere, lokalsamfunn, kunder og våre investorer, konkluderer Fankhauser.