Utbyggingen kommer til å styrke Storbritannias langsiktige økonomiske vekstpotensial, sa Storbritannias finansminister Rachel Reeves i en tale onsdag.
Regjeringen vil invitere til anbudskonkurranse før sommeren og lover en grundig vurdering.
– Det skal sikre at prosjektet er lønnsomt, og vår klare forventning er at enhver tilknyttet transportkostnad skal finansieres gjennom private midler, sa hun.
Flere miljøforkjempere, blant annet i Reeves eget sosialdemokratiske parti, har uttrykt sterk motstand mot en tredje rullebane.
I mange år har spørsmålet om mer flytrafikk sørvest i England vært en het potet i britisk politikk.
Planene om en utvidelse av Heathrow ble først vedtatt under den konservative regjeringen i 2016. Blant motstanderne den gang var daværende utenriksminister Boris Johnson. Som London-ordfører lovet han året før å legge seg i veien for bulldoserne og hindre en eventuell utbygging.
I 2020 havnet spørsmålet om en tredje rullebane i høyesterett. En lavere rettsinstans hadde da bestemt at rullebanen ikke kunne bygges fordi klimaforpliktelsene ikke var vurdert da det ble gitt byggetillatelse i 2018.
Flyplasselskapets advokater vant imidlertid fram i høyesterett med sine argumenter om at byggeforbudet var basert på feil lovanvendelse.
I dag er både London-ordfører Sadiq Khan og parlamentsmedlem John McDonnell, som representerer distriktet der Heathrow ligger, imot en tredje rullebane.
Reeves understreker onsdag at rullebanen skal bygges i tråd med Storbritannias juridiske, miljømessige og klimamessige mål.