Skatteutvalget presenterte denne uken sitt forslag til endringer i skattesystemet. Det innebærer å innføre 25% moms på alle varer og tjenester – inkludert transport, overnatting og kultur. For norsk reiseliv, som akkurat har kommet seg opp i knestående etter pandemien, står man ovenfor en svært alvorlig konkurransevridning om forslaget blir vedtatt. Hvis alt blir dyrere i Norge vil vi være et betydelig mindre attraktivt reisemål for utenlandske turister, sammenliknet med andre destinasjoner i Europa.
Våre nærmeste naboland, Finland og Sverige har begge lavere momssatser enn Norge på tjenester som transport, kultur og overnatting. Hos sistnevnte er momsen på fly, tog og buss seks prosent, sammenliknet med i Norge, hvor den i dag er på tolv prosent. Dermed er det allerede mer lukrativt å legge ferien til Søta Bror, hvis man lar lommeboka avgjøre. En ytterligere økning av momsen på norsk side av grensen vil forsterke denne effekten, og føre til at vi taper kampen om turistene.
Reiselivsnæringen er en utpost av den konkurranseutsatte økonomien. Hele 30 prosent av næringens inntjening i et normalår er direkte knyttet til internasjonale turisters forbruk. Uansett hvordan man vrir og vender på det kan ikke norske innlandsturister gjøre opp for et eventuelt bortfall av inntektene fra utenlandske reisende. Om momsen på tjenester som internasjonale turister er storkonsumenter av øker, vet vi med sikkerhet at færre vil legge turen til Norge. I tillegg vil flere nordmenn velge å legge ferien til utlandet, spesielt i en tid da alle har mindre å rutte med.
Også store deler av kulturnæringen brakk ryggen under pandemien. De som klarte seg, sliter fortsatt med etterdønningene. Det er en utfordring for næringen at vi gjennom koronaårene sluttet å gå på konserter, teater, museer og kino, til fordel for å fråtse i strømmetjenester. Dette handlingsmønsteret har satt seg, og mange av oss sitter fortsatt lenket til sofakroken.
Kulturen er et samfunnslim, som binder oss sammen. Spesielt i møte med utfordrende tider bidrar kulturlivet til å holde håpet, og fellesskapsfølelsen oppe.
Også kulturlivet vil rammes hardt av skatteutvalgets forslag. Turister fra inn- og utland er blant de viktigste konsumentene av norsk kulturliv. Om færre turister legger ferien til Norge vil det ha konsekvenser, og flere av de som likevel legger turen hit vil velge bort kulturaktiviteter på grunn av pris. Dette vil komme på toppen av at færre lokale vil ta seg råd til kulturopplevelser i en mer presset økonomisk virkelighet.
Trøsten er at forslaget om økt moms er nettopp det – bare et forslag. Når jeg leser skatteutvalgets innstilling sitter jeg igjen med en følelse av at pandemien er et kapittel vi later som om ikke fant sted. Det ligger noe grunnleggende menneskelig i å fortrenge det som var vondt og vanskelig, men for mange i reiselivsnæringen er ikke koronapandemien et fjernt minne, men en realitet i hverdagen. Derfor er ikke dette tiden for å lefle med forslag som vil føre til at færre legger ferien i og til Norge. Heller tvert imot – vi trenger flere insentiver for å øke reiselivets verdiskaping og bidrag til lokalsamfunn i hele Norge.
Da Innovasjon Norge lanserte den nasjonale reiselivsstrategien i 2021, ble den lansert med kampanjen «For viktig for skuffen». Vi i Virke Reiseliv forventer at regjeringen følger opp ambisjonene om en bærekraftig reiselivsnæring som beskrevet i Hurdalsplattformen. Skatteutvalgets forslag om momsøkning bør definitivt legges i skuffen.