– Når den britiske storavisen The Guardian kjører tittelen: «Move over Suez, hello Stad – Norway to build world’s first tunnel for ships» så må vi jo smile litt. Men det sier også litt om hvordan prosjektet oppfattes internasjonalt. Dette er en nyvinning, og noe som verden ikke har sett maken til, forklarer prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Andreassen.
Han har måttet børste støv av så vel skoleengelsk som tysken for å gi intervjuer via alle tilgjengelige kanaler. De fleste går via e-post, telefon eller Skype, men det er også berammet tur til Stad for tv-intervju med det tyske fjernsynsselskapet ZDF.
Kystverket har til nå registrert saker publisert av store medier i Danmark, Spania, Storbritannia, USA, Tyskland, Brasil, Argentina, Nederland, Sverige, Italia, Russland, Namibia, Nigeria, Mexico, Australia – for å ha nevnt noen. Noen nettsteder har listet de viktigste internasjonale nyhetene fra siste uke, og har der funnet plass til realisering av verdens første fullskala skipstunnel.
– Det er ikke tvil om at skipstunnelen som konstruksjon og attraksjon er noe som fenger, men i Kystverket er vi opptatt av å få frem at sjøsikkerhetsaspektet ved byggingen er viktigst, og at målsettingen med prosjektet er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, understreker Andreassen
Hva som publiseres i det som omtales som tradisjonelle medier er én ting. Det som gjør at saken når ut til så mange er naturlig nok omtalen og presentasjonene som gjøres på nett og i sosiale medier.
Spesielt i sosiale medier når saken ut. World Economic Forum er én av mange aktører som har laget egen filmpresentasjon av prosjektet, basert på Kystverkets bilder, film og illustrasjoner. På Facebook har deres film hatt over to millioner visninger, 18 000 delinger, 18 000 likerklikk og fått 563 kommentarer.
CNN har også en egenprodusert presentasjon, baser på Kystverkets materiale, og de har på under ett døgn generert 1,5 millioner visninger, 12 000 delinger, 563 kommentarer og 26 000 likerlikk.