Lohte påpeker ikke minst at bare de selskapene som har et booking-samarbeid kan sikre at ikke passasjerene betaler avgiften to eller flere ganger.
Etter NHO Luftfarts vurdering gir avgiften en urimelig dobbeltbeskatning av reisende i distriktene, og noen reisende kan risikere å måtte betale miljøavgiften både to og tre ganger.
”I tillegg gir avgiften en forskjellsbehandling av flyselskapene. I henhold til forskriftene er transfer- og transittpassasjerer ikke avgiftspliktige”, skriver NHO Luftfart i en pressemelding.
ESA har hatt uformell kontakt med norske myndigheter i forkant av at avgiften ble innført, gjennom en såkalt pre-notifiserings-prosess. I den forbindelse ble det ikke fattet noen formell beslutning av ESA om avgiftens lovlighet i forhold til statsstøtte- regelverket.
”Etter vår mening er den informasjon som norske myndigheter ga ESA i sin pre-notifisering mangelfull. Vi håper derfor at vi med denne klagen kommer med viktig tilleggs-informasjon som vil gi ESA et godt grunnlag for å vurdere om det bør åpnes en formell undersøkelse i denne saken, herunder om flypassasjeravgiften utgjør ulovlig statsstøtte.”
Flypassasjeravgiften innebærer en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser – med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.
EFTAs overvåkingsorgan ESA mener dett fritaket kunne innebære ulovlig statsstøtte, og avgiften, som skulle vært innført første mars, ble utsatt til første juni. Ifølge Finansdepartementet ESA konkluderte med at fritaket ikke er å anse som statsstøtte.
Nå må imidlertid ESA se på saken på nytt etter klagen fra NHO Luftfart.