Filmteamet til 17 år gamle Wang Yuan tilbragte først noen dager i Bergen, og Bergen Reiselivslag bisto teamet med tilrettelegging under opptakene. Deretter gikk turen videre til Myrkdalen og Flåm der andre tok over stafettpinnen.
Onsdag 24. januar gikk sceneteppet opp i en kinosal i Beijing, med over 1000 medierepresentanter som tilskuere. Lokasjoner som Troldhaugen, Gamle Bergen, Bryggen og Fløyen ble tatt med, og i klippene med sykling kan man skimte Anne fra Bergen Base Camp i spissen.
Utviklingen i antall tilreisende til Bergen fra Kina de siste par årene har vært solid, samtidig som man har visst at det ligger et stort potensial i det kinesiske markedet. Derfor har bergenserne gått inn i en aktiv satsing i det kinesiske markedet, med Innovasjon Norge i spissen og Fjord Norge som eneste landsdelsselskap.
Besøket er et resultat av samarbeid mellom Innovasjon Norge, Bergen Reiselivslag, Fjord Norge, Visit Flåm, Myrkdalen Hotel og kinesiske Sina Weibo. Det er en del av satsingen for å tiltrekke kinesiske gjester til Norge utenom hovedsesongene og til nye aktiviteter. Med vinter-OL i Beijing på trappene i 2022 er det en gryende interesse for vintersport i Kina. Over 12 millioner kinesere står allerede på ski, og markedet har en årlig vekst på 20 prosent
Aldri hatt større synlighet i Kina
– Norge som destinasjon har aldri hatt større synlighet i Kina enn akkurat nå, og Bergen og Fjord Norge er satt på kartet som en vinterdestinasjon. Musikkvideoen har gitt Norge oppmerksomhet som vi aldri ville kunne oppnå gjennom tradisjonell markedsføring. Nå må vi holde trykket oppe for å sikre langsiktige resultater for Norge som vinterdestinasjon, og tiltrekke oss reisende som ønsker å bli i Norge over lenger tid, sier Bratland Holm. reiselivsdirektør Innovasjon Norge.
Wang Yuan
Popidolet Wang Yuan står i spissen for Kinas mest populære popgruppe TFBoys. Tidlig i januar kom han til Norge for å spille inn musikkvideoer i forbindelse med hans nye single, Seventeen, om stjernens egen 17-årsdag. 24. januar ble den første musikkvideoen lansert, og i løpet av 24 timer har den hatt nærmere seks millioner seere. De neste to videoene slippes 31. januar og 7. februar.
Musikkvideoen begynner med at Yuan mottar et postkort fra Norge, og setter ut på reise for å finne stedet på kortet. Reisen tar ham gjennom nydelig vinterlandskap i Bergen, Flåm og Myrkdalen.