Det er Boeing som har gjort estimatet i forbindelse med sin årlige rapport om det kinesiske transportmarkedet.
Det er første gang et land bryter trillion-grensen i Boeings fremtidsprognoser.
– Fly vil spille an nøkkelrolle i Kinas omfattende og raskt akselererende transformasjon mot en mer forbruker-basert økonomi, sier Boeings markedssjef Randy Tinseth i en kommentar til prognosen.
– Reise og transport er sentral driver i kinesisk økonomi, som gjør at passasjertrafikken i Kina vil vokse med rundt 6,5 prosent årlig de neste 20 årene, fortsetter Tinseth.
I prognosen mener Boeing at Kina frem til 2035 har behov for 5 110 helt nye mindre (single-aisle) flymaskiner, som vil utgjøre omtrent 75 prosent av flyparken. I dette bildet vil lavprisselskaper også spille en betydelig rolle, men også full service-selskapene.
Det må legges til rette for vekst både i ferie- og fritids-trafikken og business, ikke bare i Kina, men i hele Asia.
Når det gjelder langdistansefly vil antallet tredobles fra dagens nivå. Ifølge Tinseth er det snakk om til sammen 1 560 nye fly av typen 787 (Dreamliner), 777 og 777X, noe som samtidig innebærer et skifte i bruken av de største maskinene til mer effektive mindre og såkalte wide body-fly.
Hørte du det, Bjørn Kjos?