AirHelp er et selskap som arbeider med passasjer-rettigheter. I rangeringen, som er deres første, er det samlet inn materiale over en tremåneders-periode fra mer enn 130 000 tweets fra reisende. Disse er deretter analysert.
Hele 76 flyplasser er listet, men Oslo lufthavn Gardermoen er ikke en gang inne på listen.
Det er derimot Kastrup i København (CPH), som landet på fjerdeplass, og Helsinkis Vantaa, som er på femte.
CPH har vunnet frem, ifølge AirHelp, ikke minst takket være at flyene der svært ofte er på tidtabell og en høy servicegrad. Generelle tilbakemeldinger fra passasjerene er imidlertid ikke like gode, mens Vantaa scorer jevnt over bra på det meste.
Ikke overraskende kommer Singapore Changi best ut, med München og Hong Kong på de neste plassene. De tre på pallen var de eneste som skåret ti av ti poeng på kvaliteten når det gjelder service.
Changi gjør det godt ikke minst takket være alle servicefasilitetene, som svømmebasseng, sommerfugl-hage og kino – bare for å nevne noen.
På de øvrige topplassene ligger Cincinatti Northern Kentucky (USA), Barcelona El Prat (Spania), Madrid (Spania), Auckland (New Zealand) og Frankfurt (Tyskland).
Foruten de topp-plasserte ligger nordiske, amerikanske og britiske flyplasser dårlig an. Keflavik i Reykjavik havnet på 47. Plass, og Arlanda i Stockholm på 49., ikke minst på grunn av generelt dårlige tilbakemeldinger fra passasjerer.
På bunnen befinner Manchester, London Gatwick og Kuwait seg
Full oversikt over flyplassene på listen finner du her!