– A380 imponerte alle med sin størrelse, høye komfort og lave støynivå da det kom. Nå, ti år senere ser vi at flere av våre kunder bevisst velger avganger hvor de får fly nettopp en A380, forteller Henrik Hanevold, salgssjef for Singapore Airlines i Norge.
Første nordmann ombord
Setene på de to første avgangene ble solgt online i en veldedighetsauksjon for priser fra 4 500 til 82 000 kroner, og en som sikret seg plass var Dag Åge Karlsen, Country Manager i Norge for reisebyrået Select Collection.
– Man følte virkelig at man var med på noe historisk. P4 intervjuet meg på direkten før avgangen fra Sydney, og det var kaker og champagne før vi gikk om bord. Andre passasjerer stod utenfor og tittet på med store øyne. Ombord var det stor stemming, gaver og diplomer. Servicen var helt utrolig, og kapteinen kom selv rundt og håndhilste på alle.
Luksus og privatliv i luften
Med lanseringen av A380 satte Singapore Airlines en ny standard i luften da de introduserte suiter med dobbeltseng – som fortsatt kun finnes på kjempejumboen. Suitene ble tegnet av den franske yacht-designeren Jean-Jacques Coste, sengetøy og pysjamasene designet av Givenchy og toalettartiklene signert av Ferragamo. Og i likhet med i dag, kunne passasjerene i suitene velge mellom champagne fra Krug eller Dom Perignon – gjerne med kaviar til.
– Business Class-setene var og er fremdeles enorme. For ti år siden var det noe helt nytt. Suitene i første klasse fikk spesielt mye oppmerksomhet da de rett og slett var først i verden med dette produktet, og fortsatt er blant de beste i verden. Mange har hørt om «dobbeltsengen» til Singapore Airlines. Selskapet har alltid hatt et meget sterkt renomme som et av verdens beste flyselskap, og har en sterkt posisjon blant de kundene som vil betale og oppleve noe spesielt, mener Dag Åge Karlsen, Country Manager i Norge for reisebyrået Select Collection.
Kjempen får en makeover
Singapore Airlines aller første A380 gikk over i pensjonistenes rekker tidligere i år, og nå står fem nye A380 klare for levering om få måneder. De nye flyene vil leveres med helt nytt design ombord, og det er knyttet stor spenning til lanseringen – også Norges salgssjef Henrik Hanevold er spent.
– Jeg gleder meg enormt til å se den nye designen, og er som mange andre spent på hva som kommer denne gangen. Spesielt spent er jeg på den nye designen i business og første klasse – som jeg tror blir sensasjonell, sier Hanevold.
Fun fact: A380éne til Singapore Airlines´har fløyet 12 millioner passasjerer og 570 millioner kilometer.