I 30 år har Jomfrureiser gitt norske kvinner mulighet til å ta en pustepause fra hverdagen og ta vare på seg selv med sol, kultur, natur, aktivitet og nye vennskap.
– Det skal vi fortsette med, men vi opplever at navnet Jomfrureiser ikke lenger speiler hvem vi er, hvem vi ønsker og nå og verdiene våre. Derfor skifter vi navn til Vilja, sier Charlotte Ehde-Eliassen, sjefjomfru og grunnlegger av Jomfrureiser.
– Fremdeles tilbyr vi aktive reiser for kvinner, enten hun ønsker treningsreise, yogareise, fottur eller kulturreise. Vi har fortsatt de beste og mest engasjerte lederne, de mest attraktive reisemålene med håndplukkede hoteller, og har reiser kun for kvinner, sier hun.
Også incoming
– Vi har økt fokus på bærekraft, både når det gjelder destinasjoner i Norge og i verden for øvrig. Vi skal ha flere reiser i Norge, og arrangerer flere grønne reiser. Vi håndplukker alltid hotell med mest mulig lokal arbeidskraft, reiser ofte utenfor høysesong for å støtte lokaløkonomien, og skal planter trær for å gjøre oss CO2 -nøytrale.
Bærekraft handler også om å leve bærekraftige liv. Med Vilja har norske kvinner et tilbud for å ta vare på seg selv og komme hjem med ny energi som ikke bare er gunstig for kvinnen selv, men også for dem rundt henne.
Vilja skal også ha utvide tilbudet til å arrangere reiser for utenlandske kvinner i Norge, kvinner som ønsker å oppleve Norge som en aktiv feriedestinasjon. Et nytt navn med nordiske assosiasjoner er viktig for posisjonering. Nettside for selskapets incoming-satsing er www.vilja.life
Hvorfor navneskifte?
– Navnet Jomfrureiser har vært viktig for å bygge opp den solide posisjonen vi har nå. “Sjefjomfru” Charlotte har sikret oss god og bred omtale i pressen mye takket være navnet i løpet av disse 30 årene. Men akkurat som mote endrer seg over tid, endrer også språket seg. Jomfrureiser har ikke lenger den samme positive assosiasjonen hos de vi ønsker å nå som det hadde før. Derfor endrer vi navn til Vilja, som gjenspeiler verdiene våre: Ansvarlig, Inkluderende, Inspirerende og Bærekraftig, sier eks-“sjefjomruen”.
Hvorfor navnet Vilja?
Vilja skal gjenspeile selskapets verdier: Ansvarlig, Inkluderende, Inspirerende og Bærekraftig. De ønsket også et nordisk navn. Delvis fordi et marked de satser på er å lage gruppereiser for utenlandske kvinner i Norge, og delvis fordi de er et norsk selskap og vil at navnet skal gjenspeile det.
– Vilja er et feminint og viljesterkt navn som vi er sikre på vil legge grunnlag for økt vekst for selskapet og at enda flere kvinner får vite om oss, vil reise med oss og får en bedre hverdag takket være oss. Vilja er mer enn en reise, poengterer Charlotte.
Vil tilbudet bli annerledes?
Mye blir likt: Vilja tilbyr aktive reiser for kvinner, enten hun ønsker treningsreise, yogareise, fottur eller kulturreise.
– Vi har fortsatt de beste og mest engasjerte lederne, de mest attraktive reisemålene med håndplukkede hoteller, og reiser kun for kvinner. Vi har økt fokus på bærekraft, både når det gjelder destinasjoner i Norge og i verden for øvrig, sinr Charlotte, og fortsetter: – Vi håndplukker alltid hotell med mest mulig lokal arbeidskraft, reiser ofte utenfor høysesong for å støtte lokal business. Fremover skal vi ha flere reiser i Norge, og arrangerer flere grønne reiser. Uansett hva du ønsker og har behov for, er Vilja mer enn en reise og vårt mål er at det blir kvinners foretrukne reisepartner.
Gründer Charlotte Ehde-Eliassen er fortsatt aktiv eier, idéskaper og leder på flere reiser i året. Daglig leder er Jeanette D. Andersen, og selskapet har nå ni personer ansatt på kontoret.
– Med det nye navnet Vilja setter vi fart fremover med aktive reiser for kvinner og med økt fokus på bærekraft. For Vilja skal være mer enn en reise, avslutter Charlotte Ehde-Eliassen.
Noen tall:
46% av selskapets kunder , alle selvsagt kvinner, kvinner er gifte/samboer. – Så vi er altså ikke kun et tilbud for single damer, selv om det nå er over en million single i Norge og et klart voksende behov for ferie i fellesskap.
43% av kundene har svart at de har funnet nye varige venninner på reiser med selskapet. – Og hvor finner man ellers nye venninner i vokser alder? Vi flytter, bytter jobb, skiller oss og barna flytter ut – det sosiale kan lett gå i stå. Reis med oss og bli kjent med nye venner! inviterer Charlotte
95% av kundene sier at de vil reise med selskapet igjen – så langt har 50.000 kunder reist til totalt 100 land og 300 destinasjoner med Jomfrureiser i løpet av de 28 årene de har vært i drift.