Amadeus Hospitality har undersøkt hva reisende ønsker seg fra en reise, og hvordan teknologi kan bidra til å oppfylle disse drømmene. Rapporten Travel Dreams bygger på innspill fra 6 000 reisende fra USA, Kina, India, Storbritannia, Frankrike og Tyskland. Målet er å forstå hvordan de velger reisemål, hvordan de ønsker å bestille reisen, og hvilke faktorer som har størst betydning for opplevelsen når de først er ute på reise.
Over halvparten vil la AI bestille reisen
Ifølge undersøkelsen vil 54 % av de spurte la AI bestille deres forretningsreiser. Hele 18 % oppgir at de til og med kunne tenke seg å be en AI-assistent skrive en anmeldelse på deres vegne, enten det gjelder et hotellopphold eller en middag de har hatt under reisen.
Store muligheter innen tilleggstjenester
Studien viser at nesten to tredjedeler av hotellgjester (63 %) er villige til å betale ekstra for tilleggstjenester, som for eksempel et spesifikt utsiktspunkt eller etasjenivå, tilgang til en Xbox på rommet, eller inkludering av lokale attraksjoner i pakken. Undersøkelsen viser at slike tillegg kan øke hotellenes gjennomsnittlige døgnpris (ADR) med rundt 12 %, noe som potensielt kan gi over 5 300 dollar i økte inntekter per rom per år for en gjennomsnittlig hotellkjede i mellomprissegmentet som tilbyr disse ekstratjenestene.
Kanaler for reiseinspirasjon er i endring
Kanalene som driver reiseinspirasjon er også i endring. Sosiale medier og reiseinfluentere har hatt størst vekst i innflytelse de siste fem årene, mens tradisjonelle kilder som aviser, fysiske reisebyråer og TV-reklame opplever varierende betydning som inspirasjonskilder for valg av neste reisemål.
Etterspørsel etter personlig tilpasning
Ferie- og fritidsreisende etterspør personlig service fra hoteller, og 50 % sier at personlig tilpasset velkomst og service står øverst på listen for å skape deres ideelle hotellopplevelse. Over halvparten av gjestene (52 %) er villige til å dele personlige data i bytte mot skreddersydde tilbud (mens færre, 40 %, ville gjort det for en lavere pris). Nesten halvparten (48 %) av alle fritidsreisende foretrekker fortsatt en tradisjonell innsjekkingsdisk, med en person som kan forklare hotellfasilitetene.
Forretningsreisende etterspør effektivitet
Forretningsreisende etterspør mer teknologi for å oppnå økt effektivitet, og hele 71 % av dem er interessert i en form for nettbasert eller selvbetjent innsjekking. Nesten en fjerdedel (22 %) ønsker også muligheten til å betale med kryptovaluta eller digitale lommebøker i fremtiden – noe som tyder på at betalingslandskapet er i endring.
Kilde: Amadeus Hospitality