Planen er nå å arrangere TUR og Scandinavian International Travel Meet (SITM) annethvert år, som betyr at de neste to messene blir i 2017. Bransjekongressen, som hadde sin debut på TUR i år, går derimot av stabelen i mars 2016.
– SITM skal vi arrangere annethvert år, og det blir TUR-messe i 2017, men vi må finne det rette konseptet, sier Farhad Kakavand, forretningsansvarlig for TUR, til Travel News Sverige..
Det var flere store forandringer under årets TUR-messe. Den nye fagdelen SITM fokuserer på forretningsmøter mellom kjøpere og selgere i bransjen.
Parallelt ble det avholdt en forretningsreise-forum.
– En generell reisemesse med store montere fungerer ikke lenger. Utstillerne har heller ikke samme budsjett som tidligere, og konsumentene har andre krav. Vi behøver tid til å produktutvikle konseptet for en ny type reiselivsmesse – i 2017, konkluderer Kakavand overfor Travel News Sverige.
SITM kommer imidlertid til å arrangeres annethvert år fremover.
– Den skandinaviske turisme- og reisebransje er vel etablert, med nære relasjoner, og i visse segmenter innenfor B2B er det ikke behov for å møtes hvert år, fortsetter Kakavand.
Ifølge ham finnes det mange andre evenementer der SITM-deltakerne treffer destinasjoner. Derfor satser vi på annethvert år her. Da kan vi samle krefter og lokke flere utstillere og flere destinasjoner fra hvert land enn tilfellet hadde vært om vi gjorde dette hvert år, sier Kakavand.
TUR vil sammen med bransjepartnere ska pe nye møteplasser gjennom året, og ikke nødvendigvis i Göteborg. TUR i Stockholm i slutten av september er ett eksempel på dette. Om det blir flere av den gjenstår å se.
– Målet er å gjøre TUR Stockholm igjen, men vi ønsker å se hva vi kan gjøre for å gjøre den enda bedre, sier Kakavand.
TUR ønsker å satse på flere nisje-events, som imøtegår markedets behov.