I går ettermiddag mottok Icelandair det første Airbus-flyet i flyselskapets 87-årige historie, som ledd i det islandske flyselskapets utskiftning av sin flyflåte fra Boeing til Airbus. A321LR har plass til 187 passasjerer, og er utstyrt med en rekke nye oppgraderinger.
Dette er det første av tre Airbus-fly som skal leveres før sommeren 2025. A321LR blir etterfølgeren til Icelandairs Boeing 757, som har vært ryggraden i flyselskapets flåte i flere tiår.
– Dette markerer en betydelig milepæl i Icelandairs historie. Tilføyelsen av Airbus-flyene til vår flåte vil frigjøre store muligheter for oss de kommende årene, og også for Island som turistdestinasjon og knutepunkt mellom Europa, Nord-Amerika og resten av verden. Vi er glade for å begynne og operere disse effektive langdistanseflyene, og vi ønsker våre passasjerer velkommen om bord, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Det nye flyet vil ha plass til 187 passasjerer, 22 i Icelandairs Businessklasse, Saga Premium, og 165 i økonomi. Sammen med Pratt & Whitney GTF™-motorer vil A321LR ha en rekkevidde på opptil 4000 nautiske mil (7400 kilometer), noe som gjør at flyet kan operere alle destinasjoner i Icelandair-nettverket som tidligere ble betjent av B757. A321LR forventes også å være opptil 30 prosent mer drivstoffeffektiv enn B757. Flyene er leid fra SMBC Aviation Capital Limited og er en del av Icelandairs flåtefornyelsesprogram.
– Vi verdsetter tilliten Icelandair har gitt Airbus og ser frem til å støtte deres fortsatte suksess fra Island og utover i verden. Denne milepælleveransen er et bevis på vår felles forpliktelse til innovasjon og fortreffelighet innen luftfart, og vi er stolte av å se Icelandairs farger på et Airbus-fly, sier Benoît de Saint-Exupéry, salgsdirektør i Airbus.
A321LRs nye funksjoner
Pratt & Whitney GTF™-motorer
GTF-motoren er den mest drivstoffeffektive motoren for smalbuksfly som er tilgjengelig i dag. GTF-motorer reduserer drivstofforbruket og karbonutslippene med opptil 20 prosent i forhold til tidligere generasjoners flytyper og har et 75 prosent mindre støyavtrykk. Over hele verden har GTF-motorer totalt spart flyselskaper for 2 milliarder liter drivstoff og 20 millioner tonn karbonutslipp siden de ble tatt i bruk i 2016.
Panasonic Astrova underholdningssystem
Icelandair er det første flyselskapet som tar i bruk den nye generasjonen av Astrova-underholdningssystem for fly fra Panasonic Avionics. Med 4K OLED-skjermer, bluetooth-tilkobling og rask USB-lading vil Astrova bidra til å ytterligere forbedre passasjeropplevelsen om bord på Icelandairs flyvninger.
Komfortable sitteplasser fra Geven
Med over 40 års ekspertise, tilbyr Geven økonomi- og business class-seter til Airbus sine fly. Setet Comoda – Materia Pack vil gi reisende med Saga Premium mer romslig plass, mer privatliv og justerbare seter for større komfort. For økonomiklasse tilbyr det innovative og lette Elemento-setet vektreduksjon og bedre passasjerplass.
Flykabin med større bagasjehyller
Flyets kabin har XL-bagasjehyller som gir 60 prosent mer oppbevaringsplass sammenlignet med tidligere flytyper. A321LR vil også ha et helt nytt lyssystem som skal øke velvære og den generelle passasjeropplevelsen om bord.
Gate-til-gate Wi-Fi
Viasats satellitt-tilkoblingstjeneste gir en høykvalitets og rask nettopplevelse på alle ruter, inkludert streaming av underholdning, for å holde både passasjerer og mannskap koblet på nettet gjennom hele flyturen.