– Norwegian Travel Workshop (NTW) er en effektiv arena for norsk reiseliv til å vise frem hva Norge har å by på, og til å selge reiselivsproduktene internasjonalt, sier Aase Marthe J. Horrigmo, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
NTW fungerer som en salgs- og nettverksplattform for reiselivsbransjen i Norge, og er en årlig begivenhet organisert av Innovasjon Norge sammen med en eller flere lokale destinasjonsselskaper. I år arrangeres det i Bodø sammen med Visit Bodø. Neste år er det Lofoten sin tur.
Unik mulighet for vertskapsbyen
– Å være vertskap for en så viktig begivenhet for norsk reiseliv, gir arrangørbyen og regionen en unik mulighet til å vise seg frem for en global reiselivsbransje, sier reiselivsdirektøren.

NTW har blitt arrangert i over 50 år, og rullerer mellom byer som søker om å være vertskap.
– Vi er stolte over at Lofoten igjen blir vertskap for NTW, sist gang var i 2009. Dette er en stor anerkjennelse og mulighet til å styrke Lofoten som en helårsdestinasjon i det internasjonale markedet, sier Line Renate Samuelsen, reiselivssjef i Lofoten.
Viktig for norsk reiseliv
Reiselivsarrangører fra hele verden kommer til NTW for å knytte kontakter, bygge nettverk, gjøre avtaler og bli informert og inspirert av norske reiselivsaktører.
– Arrangementet er utrolig viktig for norske reiselivsbedrifter. Derfor deltar bedriftene igjen og igjen, forteller Horrigmo.
Målet for de norske reiselivsaktørene er å promotere og selge sine reiselivsprodukter til reisearrangører verden over.
I år var det ca. 350 påmeldte selgere (reiselivsaktører) og ca. 365 påmeldte kjøpere (reisearrangører) fra 36 ulike nasjoner.
Norske reiselivsaktører på speed date
– Det er ca. 8300 forhåndsbookede én-til-én-møter mellom norske reiselivsaktører og internasjonale reisearrangører i år. Formatet fungerer på samme måte som speed dating, og det er 15 minutter satt av til hvert enkelt møte, sier Horrigmo.
Reisearrangørene kommer hovedsaklig fra land i Europa, men også fra land i andre verdensdeler som arrangerer reiser til Norge, som Kina, USA og Australia.
Gleder seg til å vise frem Lofoten
Første gang Norwegian Travel Workshop ble arrangert, var i 1973 i Oslo. NTW nr. 53 i rekken skal altså være i Lofoten, fra 13. – 16. april 2026.
– Vi gleder oss enormt til å både inspirere og bli inspirert – og til å ønske hele reiselivsverden hjertelig velkommen til Lofoten! Dette er en fantastisk mulighet til å vise fram både naturen, kulturen, maten og bærekraftsarbeidet vårt på en internasjonal scene, sier Samuelsen.
Utflukter og aktiviteter
I tillegg til selve workshopen og møtene, arrangeres det utflukter og aktiviteter både før og etter arrangementet, sånn at reisearrangørene kan få en smakebit på hva vertskapsbyen, regionen og Norge har å tilby deres kunder som drømmer om å feriere i Norge. I år har blant annet ribsafari og fiske stått på programmet.
– Det har vært tre helt fantastiske dager for Bodø og hele regionen rundt, der vi har fått vist oss frem både som arrangementsby og opplevesesregion for et internasjonalt marked. Vi er utrolig stolte over reiselivsaktørene som har levert til terningkast seks, og vi ser allerede verdien av å være vertskap for Norwegian Travel Workshop 2025, sier Ann-Kristin Rønning Nilsen, Reiselivssjef i Visit Bodø.