Dette er klart etter en internasjonal anbudskonkurranse. Avtalen med verftet i Rissa i Sør-Trøndelag har en verdi på rundt 550 millioner kroner, og sikrer den videre driften ved verftet.
– Vi er glade for at et norsk verft var mest konkurransedyktig blant mange sterke tilbydere. Dette blir et framtidsrettet samarbeid mellom reiselivet og en verftsindustri som tradisjonelt har vært veldig avhengig av aktiviteten i olje- og gass-sektoren, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør på de fire skipene blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noensinne. Den omfatter restauranter, kafeer, lugarer, panoramasalonger og øvrige fellesarealer. Det har vært stor internasjonal interesse rundt oppdraget.
Også det nye skipet MS Spitsbergen skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold.
– Etter en omfattende snuoperasjon av Hurtigruten som selskap og reiselivsprodukt, er vi nå i en posisjon til å investere. Flåtefornyelsen sikrer at Hurtigruten forblir verdensledende innen bærekraftig opplevelsesreiseliv langs norskekysten og i arktiske farvann, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Oppgraderingen starter over nyttår og skal sluttføres i løpet av 2016. Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge. Det nye skipet MS Spitsbergen er ferdig ombygd våren 2016.
Sikrer arbeidsplasser
Storkontrakten betyr fulle ordrebøker for et verft som har vært truet av nedleggelse.
– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en internasjonal anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende. Disse oppdragene sikrer drift ved Fosen Yard framover og gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard.
Videre drift ved verftet har den siste tiden vært den viktigste jobben for ordfører Ove Vollan (H) i Rissa kommune.
– Dette er en merkedag for Fosen og for Sør-Trøndelag. Dette betyr nye muligheter for de tidligere ansatte, for næringslivet og kommunen å få Hurtigruten-kontrakten. Nesten seks prosent av arbeidsstyrken i Rissa er i dag ledige. Det har vært jobbet godt fra mange, ikke minst også fra Hurtigruten, for å sikre denne kontrakten, sier Vollan.
Flere hurtigruteskip er tidligere bygd ved Fosen, senest MS Midnatsol (2003) og MS Trollfjord (2002).
Skipene vil være ute av rute i forbindelse med verftsopphold på Fosen Yard følgende datoer:
MS Polarlys – 11.01.16-02.02.16
MS Kong Harald – 16.01.16-07.02.16
MS Nordkapp – 26.03.16-19.04.16
MS Nordnorge – 28.10.16-18.11.16
I tillegg til fornyingsprogrammene, vil det parallelt gjennomføres periodisk vedlikehold av skipene slik at gjesteopplevelsen påvirkes minst mulig.