De siste månedene er det gjort en rekke simuleringer og undersøkelser på SINTEF Oceans laboratorier på Tyholt i Trondheim.
– Vi lærer mye nytt fra disse testene, og vi ser nå at mange av de ambisiøse målene i dette prosjektet også kan gjennomføres i praksis, sier driftsdirektør Gerry Larsson-Fedde i Hurtigruten.
Gjennom Sea Zero-prosjektet ønsker Hurtigruten å designe et skip som kan seile uten utslipp i normal drift fra rundt 2030.
Hovedmålet er å designe et energieffektivt skip som vil bruke 40-50 prosent mindre energi enn dagens skip. Skipet har store batteripakker som hovedkilde til energi, assistert av en rekke andre systemer.
Slik ser konseptdesignet til fremtidens Hurtigruten-skip ut. (Illustrasjon: Vard Design / Hurtigruten)
I havbassenget hos Sintef kan man gjøre en rekke forskjellige tester av skipsdesignet. (Foto: Espen Mills / Hurtigruten)
Grundige tester
Simuleringene er gjort både digitalt og med en 8 meter lang modell i havbasseng og i slepetanken hos SINTEF Ocean. I tillegg skal virkningen av propellene og systemet for luftsmøring undersøkes nøye i en kavitasjonstunnel.
– Testene så langt viser lovende resultater for å redusere energibehovet nok til å gjøre utslippsfri drift mer realistisk, sier forskningsleder Anders Alterskjær i SINTEF Ocean.
– For å forstå samspillet mellom teknologiene bruker vi datasimuleringer og har utviklet nye teknikker og måleinstrumenter for testing av skipsmodeller, sier Alterskjær.
Modellen av Sea Zero-skipet i Havbassenget på Tyholt i Trondheim. (Foto: Espen Mills / Hurtigruten)
Sea Zero
Skipet er designet av Vard Design i Ålesund, og det er brukt hurtigruteskipene MS Midnatsol og MS Trollfjord som referanser, men med store endringer. Det nåværende designet er det tredje runden av konseptutviklingen.
– For hver runde gjør vi endringer for å optimalisere designet. Nå er skipet blitt 8 meter lengre og litt bredere, og høyden er tatt ned med ett dekk. Det gir blant annet bedre stabilitet. Vi har også gått fra tre til to seil, sier Larsson-Fedde.
Designet av Sea Zero-skipet ligger dermed an til å bli tidenes lengste Hurtigruteskip med sine 143,5 meter. Det er 5 meter lengre enn tidligere rekordholder MS Finnmarken, som i dag heter MS Otto Sverdrup.
Fakta om Sea Zero
- Målsetning om å bygge verdens mest energieffektive skip.
- Kontraroterende propeller fra Brunvoll for fremdrift, med podder for manøvrering.
- To store seile med solcellepaneler. Seilene kan heves og senkes etter behov for blant annet kunne å seile under bruer.
- Luftsmøring der små luftbobler pumpes ut under skroget for å redusere motstanden i vann.
- Energieffektive systemer for varme og kjøling.
- Smartlugarer for å bedre kunne styre og overvåke energibruk.
- Beregninger viser at energibesparelsene potensielt er rundt 40-50 prosent sammenlignet med dagens skip.
- Sea Zero er et forsknings- og utviklingsprosjekt der Hurtigruten samarbeider med partnere som SINTEF, Cavotec SA, Vard Design, DNV, Brunvoll, Plug, Corvus Energy, Teknotherm, Sustainable Energy Catapult, Jotun, Sjøfartsdirektoratet, Norske Havner og Bergen Havn.