Det er klart etter at Samferdselsdepartementet på fredag offentliggjorde utfallet av anbudskonkurransen for perioden fra 1. april 2010 til 1. april 2013.
Helt overraskende var det kanskje ikke, med flyselskapets sterke posisjon gjennom mange år på det utfordrende kortbanenettet i nord. Det viser seg også at Widerøe var det eneste flyselskapet som la inn anbud.
 Vi vet ikke hvem og hvor mange som konkurrerer med oss i et anbud. Vi forutsetter alltid at det flere tilbydere, og legger derfor inn anbud som om vi har konkurranse. At det ikke var noen konkurrent denne gangen påvirket ikke vårt anbud, og vil heller ikke påvirke det ved neste utlysning, sier administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad.
Med det nye anbudet kommer det bedre ruteforbindelse mellom øst og vest i Finnmark, noe som har vært etterspurt av publikum i flere år.
 Dette var en viktig avklaring for driften vår de neste tre årene, og vi skal nå vise oss den tilliten som er gitt oss verdig. Vi vil fortsette å utvikle kvaliteten i selskapet, slik at vi skal kunne levere et stadig bedre reisetilbud til folk i Nord-Troms og Finnmark. Det er viktig med et anbudssystem i Norge, og at staten tar denne rollen er både viktig og flott. Vi skal forsøke å levere så godt vi kan innenfor de rammene vi er blitt tildelt, sier Kobberstad.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 01.03.2010 klokken 09.05