I rederiets markedsføring heter det “Hurtigruten vil servere det beste av Norge til sine gjester, både når det gjelder reise- og smaksopplevelser. Uten egen norsk vinproduksjon bar det ut av landet for å finne en vin som kler verdens vakreste sjøreise.”
Den formuleringen faller ikke i god jord hos Elisabeth Rett i Seljord Vin.
 De kan jo ikke ha undersøkt noe særlig i det hele tatt siden de ikke vet at det produseres vin i Norge. Vi er i hvert fall fire norske vinprodusenter og en rekke siderprodusenter, sier Rett til Dagbladet.no.
Nettstedet innvender at den norske fruktvinen vel ikke passer til all mat.
 Selvfølgelig må de jo ha et bredt spekter av drueviner, men de burde jo hatt plass til noen av de norske fruktvinene og ciderne. Hurtigruten er jo Norges viktigste ansikt utad, poengterer Rett.
Guttorm Isaksen i Scimus Polarvin framholder at det ikke er lett for småskalaprodusenter å få rederiet i tale.
 Vi har ikke hørt noe fra Hurtigruten heller. Vi har prøvd å komme i kontakt med dem, men det er forferdelig vanskelig. For å selge til Hurtigruten på kaia i Tromsø må jeg snakke med en mann i Oslo. Hurtigruten bruker et innkjøpssamarbeid som er helt utilgjengelig for vanlige norske småprodusenter av mat og drikke, sier Isaksen.
I fjor påstod for øvrig Hurtigruten feilaktig at Svalbard og Lofoten var norske verdensarv-steder. (Les artikkelen her.)
Les vår opprinnelige artikkel om Hurtigruten-vinen her.
Les artikkelen på Dagbladet.no her.
Les mer om Seljord Vin her.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.03.2010 klokken 09.25