Året var 1963. Den 21. mai åpnet Esso Motor Hotell sine dører i Laxå i Sverige og ønsket sine første gjester velkommen. I dag, 50 år senere, har hotellkjeden vokst seg sterk og påvirket skandinavisk og internasjonal hotellbransje.
I 1984 byttet Esso Motor Hotell navn til Scandic Hotels, og i dag har kjeden 155 hotell og cirka 30 000 rom i Europa. Esso Motor Hotell var inspirert av amerikanske motell. Optimismen i Sverige var stor og fremtiden var lys. Det å reise på bilferie ble stadig mer populært og da oppsto behovet for hotell som lå nære de store europaveiene. Hotellene var tilpasset for bilreisende og hadde moderne nyheter som TV på rommet. Da var en stor del av gjestene handelsreisende, og fritidsreisende var i mindretall. I dag bor flere og flere på hotell mange ganger i året, og en stor andel av Scandic-hotellene ligger sentralt plassert i byer.
– Når Esso Motor Hotell ble grunlagt var det startskuddet for en ny epoke i svensk og nordisk hotellbransje, og vi har gjort det mulig for flere å bo på hotell. I dag soves hver sjette hotellnatt i en Scandicseng, sier konsernsjef Anders Ehrling i Scandic Hotels i en pressemelding.
Scandic var den første hotellkjeden som innførte miljøsystemet med at gjestene kunne velge om badehåndklene skulle vaskes hver dag. Samme år, i 1994, byttet hotellkjeden ut engangspakninger med håndsåpe med såpedispensere. Dermed sank både energiforbruket og miljøpåvirkningen. Frem til i dag har Scandic sitt miljøarbeid ført til at vannforbruket har sunket med 18 prosent, energiforbruket med 26 prosent og CO2-utslipp med 68 prosent
.
På samme måte har Scandic bidratt med å øke tilgjengeligheten til sine hoteller. Som første hotellkjede ansatte Scandic en egen handicapambassadør for å arbeide for å gjøre hotellene mer tilgjengelig for funksjonshemmede.
– Vi kommer til å fortsette å sette standarden for hotellbransjen. Vi satser tungt på å utvikle vårt mat- og drikketilbud, og vi ser allerede i dag at hotell spiller en viktig rolle i menneskers hverdag både når de er på jobb eller møtes i fritiden, sier Anders Ehrling.
I takt med at stadig flere av oss bruker stadig større deler av inntekten på boligen vår, er kravene til moderne hotellopplevelser. Ny grupper, som barnefamilier, står nå for en stor del av overnatingene og det betyr at kravet om et variert aktivitetstilbud øker.
Siden 1963 har millioner av gjester tilbrakt millioner av netter hos Scandic. Nå ser Nordens største hotellkjede fremover og rer opp for nye gjester og overnattinger.