Vi ser nå en tydelig positiv vekst, ikke bare i forhold til forventninger, men også i faktiske tall, sier administrerende direktør i Via Travel, Rune Feltman, som likevel understreker at markedet ikke er på samme nivå som før finanskrisen.
Reisebyråkjeden gjennomfører årlig en kundeundersøkelse blant sine forretningsreisende. Mer enn 12 000 innkjøpere, reisebestillere og reisende har svart.
 Det er viktig å påpeke at en økning i antall reiser ikke nødvendigvis betyr at kostnadene går opp. For veldig mange av våre kunder opplever vi at de totale reisekostnadene reduseres, som følge av at de har implementert en strammere reisepolicy som overholdes med høy lojalitet, sier Feltman.
Han forklarer den økte aktiviteten med at da finanskrisen var et faktum, var mange tidlig ute med å kutte på reise- og markedsføringsbudsjettet. Utover høsten 2009 og inn i 2010 opplever mange av disse en kombinasjon av at krisen ikke ble så alvorlig som først fryktet og at økonomien generelt er i ferd med å ta seg opp.
 Nå ser vi at mange av våre kunder som var tidlig ute med å redusere reisevirksomheten finner det riktig å øke aktiviteten, men fortsatt med en stram reisepolicy og tett oppfølging fra byrået, avslutter Rune Feltman.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.03.2010 klokken 09.45