I tillegg ble hele 4 av selskapets 5 hotellkjeder rangert blant de 12 beste bedriftene på bærekraft i Norge.
– Å bidra til et bedre miljø og en bedre hverdag for andre er blitt en del av vår identitet og vår kultur. Dette er et arbeid vi er stolte av og som engasjerer våre medarbeidere. Det er hyggelig at dette arbeidet blir lagt merke til, sier Petter A. Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.
Sustainable Brand Index er Skandinavias største undersøkelse av bedrifter og bærekraft. Undersøkelsen gjennomføres årlig og dekker de største bedriftene i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Totalt 24 000 forbrukere bidrar til evalueringen.
– Dette er et resultat av bevisst og målrettet arbeid. Bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice og gjennomsyrer vår tilnærming til drift, miljø og samfunnsansvar. Vi tror framtidens gjester velger bort selskaper som ikke tar ansvar, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.
Nordic Choice har de siste 10 årene jobbet systematisk med miljø og bærekraft. Samtlige hoteller er miljøsertifisert etter den internasjonale ISO 140001 standarden. Siden 2003 har det totale energiforbruket i selskapet blitt redusert med 25%. Siden 2007 har selskapet spart 275 millioner liter vann, og redusert mengden av kjemikalier med 40%. Fra 2008 til 2012 er mengden restavfall per gjestedøgn redusert med 45%. Selskapet jobber også for å bidra til mer energieffektive bygg. I 2012 åpnet Clarion Hotel & Congress Trondheim som, som er det første konferansehotellet i Norge i energiklasse A. I 2014 åpner Clarion Hotel Energy i Stavanger og Clarion Hotel Edge i Tromsø, begge i energiklasse A.
– Kunder er blitt mer bevisste, de ønsker konkret informasjon og ikke bare tomme løfter. Det gjør at vi stadig må jobbe for å forbedre oss. Dette bidrar til en bedre opplevelse for gjesten, gjør oss til en bedre arbeidsgiver og et mer lønnsomt selskap, sier Silseth.
Gjester og kunder av selskapet kan forvente flere tiltak i årene som kommer. Nordic Choice jobber kontinuerlig for å tilby smakfull, sunn og bærekraftig matsatsning på samtlige hoteller. Som et ledd i denne satsningen arrangerer selskapet i mai, Local EAT Award i samarbeid med NHO. Målet er å finne mer bærekraftige løsninger og ideer innen matproduksjon.
-Nordic Choice serverer mat til over 20 000 gjester hver dag. En mer bærekraftig matindustri fordrer at vi tenker nytt i alle ledd av matvarekjeden. Det er mange gode initiativ som skjer lokalt i Norge, og de må løftes frem, sier Stordalen.
Fakta Nordic Choice Hotel og Sustainable Brand Index
3. plass: Nordic Choice Hotels
7. plass: Quality Hotel
8. plass Clarion Collection Hotel
10. plass: Clarion Hotel
12. plass: Comfort Hotel
Se hele listen her