Hovedårsaken er oppgangen i verdensøkonomien, i tillegg til uroen i flere viktige feriedestinasjoner.
– Uroen i Egypt og Tyrkia førte for eksempel til prisfall i disse landene, sier administrerende direktør Johan Svanström i Hotels.com.
I Europa gikk derimot prisene opp. Besøksstrømmen ble i stor grad snudd fra Egypt og Tyrkia til blant annet Spania, noe som førte til høyere hotellpriser her. Det ble i tillegg arrangert to store sportsarrangementer i løpet av årets første seks måneder, det ene i Sotsjii, som bidro til høyere hotellpriser i undersøkelsen.
Det andre foregikk i Brasil, der også prisene gikk i opp.
– Den avgjørende faktoren for prisoppgang og –nedgang for de fleste markedene er likevel valutasvingningene, understreker Svanström.
For nordmenn er dette merkbart. En svakere krone gjorde at norske turister måtte betale høyere hotellpriser i hele 85 av de 103 reisemålene i Hotels.coms undersøkelse Hotel Price Index. Prisen gikk ned på 15 destinasjoner og forble uendret i tre. Økningen var sterkest i USA, der norske reisende måtte punge ut mer i alle 17 reisemål i undersøkelsen.
Også i store deler av Europa betalte nordmenn høyere priser, mens Asia sto for de fleste prisfallene, og er ifølge undersøkelsen fortsatt regionen der nordmenn får mest valuta for pengene.
Trending
- Bare Tre Uker Igjen: Grand Travel Awards 2026 Nærmer Seg – Billettsalget Stenger 29. Desember
- SAS melder om økt interesse og kapasitet i forbindelse med fotball VM
- Norway’s best Group utvider porteføljen med Narvikfjellet og Polar Park
- Nord-Norge topper verdiskaping per innbygger
- USA foreslår kraftig utvidelse av persondata innsamling gjennom ESTA
- Nytt samlet destinasjonsselskap i Møre og Romsdal
- Emirates lanserer Asia-pass
- Amazon mot Perplexity: Rettstvisten kan få konsekvenser for reiselivsbransjen
