Hotellkjedens posisjon står dermed sterkere hos oss enn i de fleste andre land. På verdensbasis står for eksempel de fem største hotellkjedene – InterContinental Hotels Group (IHG), Starwood, Accor, Marriott og Hilton – for rundt 30 prosent av det kjedetilknyttede romtilbudet.
Disse fem selskapene står også for 65 prosent av alle nye hotellprosjekter.
Det er med andre ord en klar trend bort fra uavhengige hoteller og til kjeder, ifølge en undersøkelse i regi av konsulentselskapet HVS London.
Undersøkelsen viser også at uavhengige hoteller er mer vanlig i Europa. Her står franchise for cirka 50 prosent av rommene for de store hotellselskapene, rundt 30 prosent av rommene er eiet eller leaset, mens 20 prosent er knyttet til management-kontrakter.
Det nordamerikanske markedet er annerledes. Der dominerer franchisene (85 prosent), mens 13 prosent ifølge HVS London sitt materiale var under management-kontrakter og kun to prosent eiet og leaset. For IHG, som har 76 prosent av sine hoteller i Nord-Amerika, er nærmere 90 prosent av alle rom solgt gjennom franchise-avtaler.
Det franske selskapet Accor, som har rundt 55 prosent av sine rom i Europa, har på sin side bare rundt 20 prosent av sine hoteller på franchise, 70 prosent på management-kontrakter, og ti prosent eiet og leaset.
I Norge står kjedene for nærmere 75 prosent av all losji-omsetning. Hos er det for øvrig ulike utgaver av leieavtaler som dominerer.