De to tidligere ansatte Ingrid Blikken og Mari Rødstøl Viken har gått til sak mot Oppdal Booking, som tidligere drev alle skiheisene og en rekke overnattingssteder i Oppdal. Og under vitneforklaringene rettes sterke anklager mot måten hotellet har blitt styrt på.
– Det var stor frustrasjon at man permitterte de som drev med innsalg, og det gikk fra vondt til verre. Vi vil få vitneforklaringer som viser et hotell i fritt fall, uten styring og strategi. De ansatte er misfornøyde, fordi det er problemer med kunder. Det er løse takplater, mugg og sopp, og vannlekkasjer på rommene og brannalarmer som går ustanselig. Det går så langt at man kan ikke kan slå inn alkoholsalg på kassa. Man skriver på lapper! sa advokat Karl Inge Rotmo, som lovde retten nærmere detaljer under vitneforklaringene til den omfattende arbeidsrettssaken utover uka til Adressa.no.
Rotmo hevder at oppsigelsen av Ingrid Blikken og Mari Rødstøl Viken er ugyldig og mener at Quality Hotel Oppdal AS, som igjen eies av Oppdal Booking, skal dømmes til å gi de to oppreisningserstatninger på til sammen 250 000 kroner. I tillegg krever Rotmo erstatning for økonomiske tap de har hatt.
– Bemanningsplanen var ikke realistisk for å drive et hotell. Dette kompenseres ved at hotellet i utstrakt grad leier inn tilkallingshjelp. Det er ikke adgang til å bruke midlertidig arbeidskraft for å utføre virksomhetens ordinære drift. Innleiepraksisen er lovstridig, sa Rotmo ifølge avisen.
Oppdal Bookings advokat Johannes Krohn hevdet i sin partsforklaring at den tidligere tillitsvalgte Ingrid Blikken med sine stadige negative uttalelser i media medvirket til at belegget på hotellet gikk ned – og langt på vei at hotellet ble stengt.