I første kvartal i fjor endte driftsresultatet på minus 114 millioner, mens underskuddet i år ble redusert til minus 73 millioner.
Satsingen på vinterreiser har altså økt inntektene mer enn kostnadene. Kapasitetsutnyttelsen på skipene er økt fra 41,2 prosent i fjor til 52,4 prosent i år. Likevel er det langt igjen, selv om rederiets styre fastholder målet om Âgod lønnsomhet for året som en helhet. Resultat før skatt ble minus 134 millioner, mens det i første kvartal i fjor var minus 169 millioner  og da inkluderte det også en salgsgevinst på 27 millioner.
Kostnader knyttet til kanselleringer av cruisereiser i forbindelse med askeskyen skal visstnok være mer enn kompensert av distansereiser for lokalbefolkningen som ikke hadde andre reisealternativer. Dette vil uansett framkomme først i regnskapet for andre kvartal.
Det gjelder også konsekvensene av mageviruset som har herjet om bord på hurtigruteskipet Kong Harald. I gjennomsnitt har 11 personer vært isolert på lugarene sine hver dag siden midten av april. Skipet er blitt desinfisert tre ganger for å få has på noroviruset.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.05.2010 klokken 12.15