Siden tilbudet målt i tilgjengelige passasjerkilometer (ASK) bare økte med 1,2 prosent, førte det til at snittbelegget (kabinfaktor) økte til 75,9 prosent  mot 72,2 prosent i januar 2009.
Januarøkningen reflekterer heller en jevn forbedring siden det stupbratte fallet man opplevde tidlig i 2009, enn en dramatisk forbedring en enkeltmåned. Sammenligner man januar med desember 2009, og justerer for normale sesongvariasjoner, økte antallet solgte passasjerkilometer med 0,5 prosent.
 Flyselskapene har mistet toÂtre års vekst, men etterspørselen beveger seg i riktig retning. Vi kan begynne å se på framtiden med forsiktig optimisme, men større volum betyr ikke nødvendigvis økt lønnsomhet. Gjennomsnittsinntekten (yield) er fortsatt 15 prosent lavere enn toppen. Vi regner med at flyselskapene samlet vil tape USD 5,6 milliarder i år, sier IATA-sjefen Giovanni Bisignani.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.03.2010 klokken 15.10