Både for fag- og publikumsdagene var det nedgang. Antall fagbesøkende sank til 19 000, fra 20 000 i fjor. Totalt antall besøkende på messen gikk ned fra 53 000 i fjor til 49 500 i år.
 Folk har ganske enkelt mindre penger. Jeg synes det er helt fantastisk at såpass mange kom hit, og at det ble solgt over 10 000 reiser på messen. I dagens økonomiske virkelighet er det et meget sterkt resultat, som viser at framtidstroen lever i turisme-, reise-, og konferansebransjen, sier Per Magnusson til Travelnews.se.
Han overtar som ansvarlig for TUR-messen fra 1. april, etter Johan F. Lundberg som begynner som administrerende direktør for Halmstad & Co. Magnusson har i to år vært assisterende messeansvarlig for TUR under Lundberg. Magnusson er utdannet jurist og har tidligere arbeidet i det svenske skattedirektoratet og i Sveriges Television. I 2002 begynte han i Svenska Mässan, som blant annet arrangerer TUR, hvor han har vært prosjektleder for et stort antall messer, arrangementer og kongresser.
Selv om antallet besøkende sank, økte antallet utstillere på TUR-messen. I år var det 112 land som deltok, mot 103 i fjor. Magnusson tror det kan skyldes at man i dårlige tider er mer opptatt av å knytte nye kontakter.
For øvrig fikk reiselivsmessen på Lillestrøm i januar flere besøkende enn i fjor, men tallene er ikke helt sammenlignbare da man i år også hadde inkludert en egen fotomesse. Og også her sank antallet fagbesøkende. Les vår artikkel om messen her.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 31.03.2010 klokken 08.55