– I’m back!
Petter Stordalen ropte så høyt at de røde pølsene og Gammel dansken de fremmøtte journalistene hadde fått, skvatt rundt i rommet på det ærverdige hovedkontoret til Nordic Choice. Tre år etter at han overlot sin danske hotellportefølje til Asmund Haare og First Hotels, er han igjen inne på det danske markedet. Nordic Choice har tatt over de såkalate “juvelene” i Firsts hotellportefølje; det vil si Amaranten i Stockholm, samt København-hotellene Skt. Petri og Vesterbro.
– Jeg har gått svanger med en drøm helt siden jeg forlot Danmark. Den har gått ut på å komme tilbake igjen, forteller Stordalen – for anledningen kledd i blazer laget av det danske flagget.
Forrige gangen Choice hadde hoteller i Danmark, måtte hotellkjeden bokføre et tap på over 800 millioner kroner over ti år. På direkte spørsmål om hva som er endret siden forrige gang Choice satset i det danske markedet og om hotellkjeden er forberedt bedre denne gangen, er svaret enkelt:
– Forrige gang hadde vi feil eiere og for dårlige leieavtaler, men vi har vokst oss store og sterke siden den gang. Markedet er egentlig ikke endret seg stort, men det har vi. Dessuten skal vi ikke gi oss med disse to hotellene; dette er kun starten på en stor ekspansjon i både København og Danmark. Jeg kan ikke gjøre noe med min historie i Danmark, men jeg kan gjøre noe med hvordan fremtiden min her blir, sier Stordalen selvsikkert og fornøyd.
Det er fortsatt ikke bestemt hva disse hotellene skal hete og hvilke brands de skal promoteres under, men Stordalen mener at det er stor sjanse for at Skt. Petri forblir enkeltstående a là “The Thief”, mens Amaranten blir et Clarion hotell. Med oppkjøpet manifesterer Stordalen seg som også Sveriges hotellkonge.
– Stockholm er den mest potente hotellbyen av de skandinaviske hovedstedene etterfulgt av København og Oslo. Med dette oppkjøpet har vi i tillegg investert 2,5 til 3 milliarder i Øresundregionen, sier Stordalen videre uten at han vil gå inn på kjøpssummen for disse tre tidligere First-hotellene.