– Reiselivet, sammen med sjømat, er næringen som ser lysest på utsiktene og har størst optimisme i forhold til 2016, opplyser Devold til bedriftsnettverks-selskapet usus.no i forbindelse med en digitalkonferanse i Kristiansand.
Krohn Devold understreker at digitaliseringen i reiselivet er viktig for suksessen.
NHOs reiselivsdirektør er opptatt av at digitale verktøyer og sosiale medier gir rimeligere og enklere markedsføring og kundekontakt for reiselivet.
– Hvis vi skal opprettholde konkurranseevnen som reiselivsmål, må vi være bedre på digitalisering enn andre land. Norge er et høykostland når det gjelder lønn, så da er det ekstra viktig å være effektiv på andre utgiftsposter. Det er i tillegg viktig å være hyggelig med kunden, og så må de tekniske løsningene utføre mest mulig av de andre oppgavene og gi oss en produktivitetsgevinst.
Kristin Krohn Devold er også opptatt at reiselivet lykkes i en tung tid for flere andre næringer.
–Med en oljemotbakke og stans i investeringene, vokser reiselivet fram som en av de aller viktigste næringsgrenene. Men det forutsetter at regjeringen holder kronekursen lav. At kronekursen spretter i været er det verste som kan skje, sier hun.
Devold trekker inn digitaliseringen som viktig også i rekrutteringen til reiselivsbransjen.
– Vi trenger å rekruttere ungdom. Heldigvis er ungdommen opptatt av sosiale medier og den digitale hverdagen. Digitaliseringen gjør oss også til en mer attraktiv ungdomsbransje. Det er spennende i denne oljeomstillingstiden at det fortsatt fins en bransje som trenger folk. Og det trenger reiselivet, sier Kristin Krohn Devold.