Målet er også å være til stede i København innen to år. Satsingen er ikke en ny hotellkjede, men en serie av hoteller der gjesteopplevelsen vil være unik for hver by, da alt fra interiør til innhold kurateres lokalt.
– Hobo er en av Nordic Hotels & Resorts mest vellykkede konsepter. Det er et hotell som utvikles med byen i en slags konstant beta-modus. Med denne satsingen på et Hobo-hotell i Oslo og Helsingfors skaper vi en ny type møteplass for både lokale og internasjonale gjester, sier Henrik Berghult, Chief Operating Officer på Nordic Hotels & Resorts.
Hobo er et sted for den moderne reisende som ønsker autentiske, lokale opplevelser. Hotellet streber etter å være et samlingspunkt for byens kreatører, der gjestekokker, mikrobryggeriøl, roterende kunst og livemusikk avløser hverandre. Med røttene i det lokale har Hobo brutt seg fri fra normer rundt hvordan et hotell bør være. Her ligger fokuset mindre på conciergetjenester og fine dining, og mer på livekonserter og pop-up klubber.
– Det vi nå utvikler med Hobo er banebrytende. Vi skaper unike destinasjoner under samme navn, som forener mennesker som deler en tro på fremtiden. Hobo er en innstilling til livet, skapt for de som ønsker å utforske det ukjente og uttrykke den lokale kulturen i sin by. Noen kaller det framtidens luksus, vi kaller det Hobo-filosofien, sier Henrik Jakobsen, Director of Concept & Business Development i Nordic Hotels & Resorts.
Arkitektene på Studio Aisslinger, basert i Berlin, står bak Hobo Stockholms innredning. De har også fått oppdraget med å skape hotellene i Oslo og Helsinki. Byrået har en rekke designpriser i bagasjen og er de kreative hjernene bak internasjonalt kjente hoteller som Michelberger og 25Hour Bikini Hotel. Med sitt tydelige designspråk og evne til å skape romslighet inspirert av hver bys urbane puls, tilfører Studio Aisslinger en viktig del av Hobo-konseptet.
– Da vi utviklet Hobo Stockholm, skapte vi det kreative senteret jeg selv savnet i byen. Siden den gang har verden endret seg, men Hobos intensjon føles mer relevant enn noen gang. Fremtidens opplevelser handler om å være globalt relevant ved å være sitt mest lokale, autentiske selv. Det er fantastisk å få være en del av å bringe konseptet videre til Norden og dele Hobos syn på verden, sier Lotta Brattin, Director of Brands & Communication på Nordic Hotels & Resorts.
Helsinki blir det første stoppet på Hobos ekspansjonsreise. Her har det 184 rom store GLO Hotel Kluuvi stengt ned, og vil nå bli omgjort til Hobo Helsinki. I tillegg til restaurant, bar og livescene vil hotellet få en helt ny kreativ arena som er ment å huse alt fra pop-ups til arrangementer. Hotellet er planlagt å stå ferdig tidlig i 2024. Året etter åpner det 181 rom store Hobo Oslo, som er planlagt til 2025, i krysset mellom Karl Johans gate og Dronningens gate.