Fortsatt er tallene noe usikre, for romjula er nemlig høytid for bestilling av sommerreiser. Det meste tyder imidlertid på at Kreta igjen blir vinneren, fulgt av Spania og den relative nykommeren Kroatia. Også for de øvrige operatørene.
Tyrkia på vei opp
– Vi forventer et stort bestillingsrush i slutten av desember og begynnelsen av januar også i år. Mange av de mest populære reisemålene våre har allerede begynt å fylle seg opp, forteller informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.
46 prosent av charterkapasiteten i Norge går til den greske øyverden.
– Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller flest reiser til Rhodos og Kreta, sier Røhr-Staff
Spania er populært både sommer og vinter og er en stabil nummer to.
– Vi sender 38 prosent av gjestene våre dit i sommer. 71 prosent av de som skal til Spania reiser til Mallorca, 23 prosent til Gran Canaria og 6 prosent til Tenerife, sier informasjonssjefen.
Flere og flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå tredje største ferielandet fra Norge med åtte prosent av totalkapasiteten.
– Jeg vil også nevne Bulgaria, som står sterkt i det norske markedet. Ti prosent av våre gjester reiser til Bulgaria i år, legger Røhr-Staff til.
Etter mange år på ferietoppen har Tyrkia hatt en kraftig nedgang de siste årene. Nå peker derimot pila oppover for den tidligere svært populære feriedestinasjonen.
– Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff.
Hotellet viktig
I tillegg til klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren.
– Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også prisnivået generelt sett er lavere enn på de fleste andre reisemål i Middelhavet.
Men det er ikke bare reisemål som skal velges av gjestene. Informasjonssjefen forteller også at selve hotellet blir mer og mer viktig for de som skal på ferie – noen ganger viktigere enn selve reisemålet.
Det holder ikke lenger å lansere et flott hotell. Hvordan man bor i ferien forventes å være en opplevelse i seg selv, og det kreves en høyere standard enn tidligere.
– Derfor må vi tilby hotell som passer de ulike målgruppene, slik at deres behov og ønsker for ferien blir innfridd. Ving har mer enn 50 års erfaring med å utvikle konsepthotell, og i dag bor nærmere halvparten av gjestene våre på et slikt hotell. Det er også på disse hotellene de mest fornøyde gjestene bor, avslutter Siri Røhr-Staff.