– En merkedag for rederiet, sier administrerende direktør Bent Martini.
Litt ut på tirsdag ettermiddag tyrkisk tid kunne endelig det norske flagget og rederiflagget til Havila Kystruten heises på kystruteskipene Havila Polaris og Havila Pollux, som ligger på Tersan-verftet utenfor Yalova i Tyrkia.
– Nå er vi mål med en prosess som har krevd mye tid, ressurser og tålmodighet. Ikke minst har det krevd mye tålmodighet for vår oppdragsgiver, våre kunder, kystsamfunnene, våre samarbeidspartnere og alle ansatte, sier administrerende direktør Bent Martini.
– Vi har aldri mistet håpet på en løsning, til tross for at vi har fått presentert nye utfordringer rundt neste sving hele veien. At vi nå endelig er i besittelse av våre egne flotte og toppmoderne kystruteskip med store lugarer og høy grad av komfort for alle om bord er en merkedag for rederiet.
Osman Nurettin Paksu, styreleder på Tersan-verftet, var naturligvis også med på seremoniene.
– Dette er en fantastisk dag for oss når vi feirer leveringen av de vakre kystrutekipene til Havila Kystruten. Til tross for utfordringer både for oss og Havila Kystruten under byggeprosessen av disse imponerende skipene, er vi veldig glade i dag for å ha levert fire fantastiske skip. Disse er de mest moderne og miljøvennlige skipene på den norske kystruten, og vi er stolte over at disse fire søsterskipene bærer navnet til Tersan-verftet langs den vakre norske kysten. Vi takker også Havila Kystryten og deres samarbeidsvillige representanter for deres støtte og innsats som har gjort disse leveringene mulig. Det har vært en glede å jobbe med dem,” sier Paksu.
– Det er gledelig å høre om de gode tilbakemeldingene Havila Kystruten får fra passasjerer som reiser på den historiske ruten med Havila Capella og Havila Castor, og med fire flotte skip i drift vil enda flere få muligheten til å oppleve disse skipene i fantastiske omgivelser.
De siste årene har mange ansatte i Havila Kystruten vært og bidratt i byggeprosessen i Tyrkia, og Martini peker på et godt samarbeid.
– Vi ønsker å takke Tersan-verftet for et godt samarbeid og den forståelse og tålmodighet de har vist for våre utfordringer, da spesielt i forhold til hele sanksjonsproblematikken. De har bygget fire fantastiske skip, og uten de og de mange norske leverandører og samarbeidspartnere hadde vi aldri stått her i dag, sier Martini.
– I tillegg har vi hatt egne ansatte her nede i Tyrkia under hele prosessen. Det har vært helt avgjørende for oss å ha egne folk tett på, og jeg takker alle sammen for innsatsen.
Hektiske dager i vente
Havila Polaris skal i rute fra Bergen 17. august, og vil forlate Tersan-verftet først av de to kystruteskipene. Ikke lenge etter er planen at Havila Pollux følger samme vei, før skipet skal i rute fra Bergen 23. august.
– Mannskapene våre flytter straks om bord, og nå skal vi få tollklarert nødvendig utstyr før den siste sjekken. Deretter kaster Havila Polaris loss og setter kursen mot Bergen. Avhengig av værforholdene vi møter hjemover, tar det 10 til 12 dager å ta skipene hjem til Norge. Det betyr at det blir hektiske dager i vente for å klargjøre skipene og gjøre den siste finpussen før vi kan ønske de første gjestene velkommen om bord til jomfruturene med Havila Polaris og Havila Pollux, sier Martini.
– Mannskapet på Havila Pollux skal bidra om bord på Havila Polaris så snart de kommer til Bergen, og landorganisasjonen må også trå til for at vi skal lykkes. Dette blir en felles dugnad som jeg ser frem til. Jeg tror dagene i Bergen også vil gjøre oss styrket som ett lag, uansett hvor i rederiet man jobber. Det er viktig for oss at vi står samlet, som vi har gjort hele veien og vi gleder oss alle sammen stort til de første gjestene kommer om bord.
Eier alle skipene
Etter at Havila Kystruten tidligere i år mottok alle gyldige lisenser for å kunne finansiere kystruteflåten sin og frigjøre sikkerheten opprinnelig finansieringspartner hadde i skipene, har arbeidet handlet om å finne den rette finansieringspartneren for rederiet.
– Fire kystruteskip betyr store verdier og vi ønsket å finne en finansieringspartner som ga oss muligheten til å ta fullstendig eierskap i skipene våre. Vi eier alle skipene våre selv nå, og har med det lykkes med målsetningen vår i refinansieringsprosessen, sier Martini.
Han forteller om en juridisk prosess rundt sanksjonsproblematikken som har vært særdeles krevende.
– Vi har søkt løsninger hos forskjellige myndigheter og instanser for å finne en lovlig løsning på utfordringene vi kom opp i 24. februar i fjor. Det har blitt brukt store ressurser på juridisk bistand, og med fasit i hånd kan vi nok si at vi har gjennomført og lykkes med en prosess som er helt unik på verdensbasis. Vi er ikke kjent med at andre har funnet en lignende løsning, så dette har vært nybrottsarbeid hele veien, sier Martini.
– Nå velger vi å rette blikket fremover, og skal gjøre alt vi kan for å ta igjen det tapte.
Hvert av Havila Kystrutens skip er verdsatt til omtrent 150 millioner euro, og rederiet har finansiert flåten ved å hente 305 millioner euro hos investeringsselskapet HPS Investment Partners LLC i tillegg til at rederiets største eiere og investorer har bidratt med 65 millioner euro i ny egenkaptial, samt at Havila Holding AS har bidratt med et lån på 20 millioner euro.
– Vi er godt fornøyde med løsningene vi har landet på, og det gir oss den nødvendige fleksibiliteten og spillerommet vi trenger for levere som forventet med vårt oppdrag langs norskekysten, forklarer Martini.
Gode tilbakemeldinger
Havila Kystrutens to skip som allerede er i drift på kystruten, Havila Capella og Havila Castor, har fått gode tilbakemeldinger fra sine passasjerer. Selskapet bruker den såkalte NPS-skalaen (Net Promoter Score) for å måle kundetilfredshet, og kan vise til en score på nesten 80 på begge skip.
– Dette er veldig gode tall, og en NPS-score over 70 omtales som verdensklasse. Det viser at vi leverer et produkt som gjestene våre er fornøyde med. De gode tilbakemeldingene går på god service, god komfort og et unikt matkonsept som virkelig faller i smak. Samtidig får vi nyttige tilbakemeldinger som gjør at vi skal forbedre oss slik at fremtidens gjester får en enda bedre opplevelse, sier Martini.
– Erfaringene vi har gjort oss på Havila Capella og Havila Castor er nyttige, og flere av våre ansatte som skal om bord på Havila Polaris og Havila Pollux har vært på disse skipene og lært seg systemene våre og produktet vårt å kjenne. Det gjør at jeg er trygg på at vi også skal levere fra første dag på de to nye skipene også.
Toppmoderne skip – bygget for fremtiden
Havila Polaris og Havila Pollux har, som sine søsterskip, energieffektive skrogdesign, skapt for å håndtere de varierte forholdene langs norskekysten. Skipene er utstyrt med en batteripakke på 6,1 megawattimer (MWh), som betyr at de kan seile utslippsfritt i inntil 4 timer. Det gjør at de blant annet kan besøke verdensarvfjorden Geirangerfjorden lydløst og utslippsfritt allerede i dag, 3 år før myndighetenes krav om utslippsfrie ferger og cruiseskip i verdensarvfjordene trer i kraft.
Skipenes fremdrift er en hybridløsning hvor en kombinasjon av de 86 tonn tunge batteripakkene og flytende naturgass (LNG) står for kraftproduksjonen. Batteripakkene kan lades når skipene ligger til kai, ved hjelp av ren norsk kraft. Disse løsningene gjør at skipene reduserer CO2-utslippene med opp mot 35 % og de lokale utslippene (NOx og SOx) med 90 % sammenlignet med tilsvarende skip som går på tradisjonelt fossilt drivstoff. Det gjør at man kan kalle skipene til Havila Kystruten de mest miljøvennlige skipene som noen gang har seilt den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
– For oss er det viktig at vi leverer på vår satsning på klima, miljø og bærekraft. Dette er verken et markedsføringsstunt eller fagre ord. Vi har levert bedre enn kravene som var satt i kontrakten med Samferdselsdepartementet fra første dag Havila Capella og Havila Castor ble satt i drift, forklarer Martini.
Skipene er også designet, bygget og tilrettelagt for utslippsfrie drivstoffalternativer som hydrogen og ammoniakk. Med dagens teknologi vil gradvis innblanding av biogass redusere CO2-utslippene ytterligere.
– Vi kan seile klimanøytralt allerede i dag, ved å benytte biogass som drivstoff i kombinasjon med batteripakkene. Det handler om tilgang og pris, og nå som vi endelig er ferdig med en komplisert refinansiering kan vi rette blikket mot å finne en løsning for en overgang til biogass, sier Martini.
I tillegg til reduserte utslipp, inkluderer noen av egenskapene til skipene varmegjenvinning fra sjø- og kjølevann som varmer opp skipene og vannet om bord, samt et matkonsept som inkluderer råvarer fra kortreiste og lokale produsenter. Menyen om bord endrer seg underveis i seilingen, og skal speile områdene kystruteskipene seiler i.
– Vi hadde et ambisiøst mål om å redusere matsvinnet ned til kun 75 gram matsvinn per person per døgn om bord. Med fire skip i drift vil det bety en reduksjon på mer enn 60 tonn matsvinn i året. I 2022 klarte vi på Havila Capella og Havila Castor 71 gram matsvinn, noe som er en fantastisk prestasjon av alle som utvikler, produserer og serverer maten til våre gjester. Vi har ikke buffet, og mener selv at matkonseptet vårt er veien å gå for å gjøre matopplevelsen om bord smaks- og næringsrik, og ikke minst bærekraftig, økonomisk og for miljøet.
– Vi har fått masse positive tilbakemeldinger på maten om bord, og ingen forlater restaurantene våre sultne. Vår lokalproduserte og kortreiste mat, basert på norske mattradisjoner setter en ekstra spiss på opplevelsen om bord på våre skip, avslutter Martini.