– En lettelse, sier administrerende direktør Bent Martini.
Havila Kystruten har signert en kontrakt med Samferdselsdepartementet om å operere 4 av 11 skip på den historiske kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen. Selskapet har støtt på mange uforutsette utfordringer i oppstarten, og i januar varslet Samferdselsdepartementet at de ville gi Havila Kystruten en konvensjonalbot grunnet forsinket oppstart for Havila Polaris. Boten var satt til tilsvarende sum som Havila Kystruten får i kompensasjon for å drifte ett skip på kystruten.
– Da vi fikk varselet var det selvfølgelig en kjedelig beskjed å få. Med den boten ville vi i prinsippet seilt ett av skipene vi allerede har i drift uten kompensasjon fra staten, sier administrerende direktør Bent Martini.
Havila Kystruten sendte i etterkant et brev til myndigheten, med ønske om at saken ble revurdert. Selskapet viste til force majeure, og ba følgelig om at konvensjonalboten ble strøket.
– Mer enn noen andre ønsker vi å være i full drift langs norskekysten med alle fire skip, som planlagt. Dessverre har vi blitt truffet av mange uheldige og uforutsette omstendigheter, nå sist ved at vi ikke kan ta levering av et ferdigstilt skip som Havila Polaris, grunnet sanksjonsbestemmelsene, sier Martini.
– Dette er de samme sanksjonsbestemmelsene som norske myndigheter har innført. Av den grunn viste vi til force majeure da vi mener vi ikke skal straffes for en forsinkelse som er langt utenfor vår kontroll.
Fredag 14. april kom svaret fra Samferdselsdepartementet, som sa seg enig i Havila Kystrutens vurderinger og dermed trakk de varselet om konvensjonalbot.
– Det er naturlig nok en lettelse for oss at vi ikke blir straffet for noe vi ikke kan kontrollere. Samtidig operer vi med små marginer når vi ikke er i ønsket full drift langs norskekysten, og en konvensjonalbot i den størrelsesorden ville gjort oss mer sårbare likviditetsmessig, forklarer Martini.
– Dette var en bekymring mindre for vår del. Nå ser vi fremover og fortsetter arbeidet for å løse ut kompliserte juridiske prosesser slik at vi kan ta levering av Havila Polaris og etter hvert Havila Pollux.
Ytterligere utsatt oppstart for Havila Polaris
Det er fortsatt, som tidligere meldt, uavklarte forhold knyttet til sanksjonsregelverket som innebærer at oppstart for Havila Polaris nå settes til 21. mai 2023.
– Prosessene vi står i er kompliserte og ikke minst veldig tidkrevende. Vi føler vi stanger hodet i veggen og når vi tror noe skal løse seg, kommer det nye utfordringer i veien. Dette er nybrottsarbeid for alle involverte, og det er naturlig nok frykt for å gjøre noe som er i strid med regelverket, forklarer Martini.
– Derfor har vi av hensyn til våre gjester, kystsamfunnene og samarbeidspartnere ikke annet valg enn at vi må utsette ytterligere en rundturer med Havila Polaris. Dette tynger oss, og er noe vi overhodet ikke ønsker. Samtidig er det noe vi ikke får gjort noe med på nåværende tidspunkt. Vi må igjen smøre oss med tålmodighet og håpe løsningene vi søker snart faller på plass, avslutter Martini.
Alle med billetter på avgangen 10. mai blir kontaktet av Havila Kystruten så snart som mulig med tilbud om å flytte til en annen reise med Havila Capella eller Havila Castor, en senere avgang med Havila Polaris eller refusjon av sin billett.