Det kan virke som hvilken som helst Dreamliner, men med denne maskinen er reisemål som Sør-Afrika innen rekkevidde. Fra Oslo
Oslo-Hawaii
– Dette flyet er en milepæl, sa da også Bjørn Kjos onsdag da han landet med det første av selskapets nye Boeing 787-9 på Gardermoen, direkte fra Boeings hovedsete Seattle på USAs vestkyst.
Med denne maskinen skal Norwegian vokse 20 prosent hvert år de neste fem årene, og så å si hele veksten skal komme på langruter.
– Den internasjonale satsingen, med langrutene som den viktigste delen, skal vokse med full kraft, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Onsdagens landing varsler en ny æra, der det norske lavprisselskapet tar opp kampen mot de store i den internasjonale luftkrigen.
Veksten kommer med andre ord utenfor Norge og Skandinavia, og til det trenger Kjos & co. splitter nye fly som kan fly lengre og ta flere passasjerer.
Boeing 787-9 har i tillegg til lenger rekkevidde enn ”lillebroren” 787-8, er seks meter lenger og har 53 seter ekstra. Med den større maskinen kan Norwegian fly til Hawaii eller Bali fra Oslo.
I år kommer det fire nye fly av ”storebroren”, til neste år ni til. Til sammen har Kjos 29 nye fly i bestilling som skal settes inn på helt nye ruter i tillegg til Samarbeide er også noe som kan skje på tvers av selskapsgrensene.na innberegnet i fremtdsstrategien.
er på ruter til USA, Sør-Aå øke frekvensen på de rutene som i dag trenger mer kapasitet.
Samarbeide med Ryanair?
Økningen åpner også for nye reisemål, også fra Norge, selv om den store veksten vil skje utenfor. Hovedfokuset er på ruter til USA, Sør-Amerika og Sørøst-Asia, dit den nye Dreamlineren kan nå fra en rekke Europeiske byer.
De fleste rutene skal gå ut fra London og Paris, og etter hvert også fra Barcelona. Her vil Norwegian følge de store passasjerstrømmene, og da er også Kina innberegnet i fremtidsstrategien.
Samarbeide er også noe som kan skje på tvers av selskapsgrensene. Nylig skrev den velrenommerte italienske dagsavisen Corriere della Sera om et potensielt samarbeide mellom Ryanair og Norwegian, der sistnevnte skal sluse passasjerer fra Ryanairs kortdistansenett til Norwegians langdistanseruter.
Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter også at Norwegian har hatt samtaler med Ryanair og andre om et mulig samarbeid som går ut på at passasjerer på konkurrentenes europaruter kan fly videre interkontinentalt.
Han legger imidlertid til at det foreløpig ikke er noen håndfast avtale med Ryanair, men understreker samtidig at man særlig er interessert i feederruter på London Gatwick, som Norwegian flyr ut fra.