NHO Reiselivs undersøkelse er gjennomført av Kantar TNS blant over 1000 nordmenn over 18 år. 51 prosent svarer at de har planer om å reise bort i hele eller deler av påsken.
Hytta i sentrum
Norge er nordmenns klart mest foretrukne reisemål i påsken. 79 prosent har planer om å dra på påskeferie i eget land. Som tidligere år skal flesteparten ha tradisjonell påske på hytta med venner og familie. 7 av 10 har planer å om være på hytta i påsken.
– Få høytider har flere tradisjoner ved seg enn påsken. For de fleste av oss er det utenkelig å gjøre noe annet enn å dra til fjells med familie og venner i denne høytiden. I år har vi fått en fantastisk vinter så det er all grunn til å tro at vi har en flott påske i vente med masse snø og gode skiforhold, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
NHO Reiseliv har også spurt nordmenn hva de ser på som drømmepåsken – uavhengig av hva de faktisk skal gjøre i påsken. 24 prosent svarer hytta på fjellet, 18 prosent svarer sol, bad og varme utenlands, 15 prosent svarer hjemmepåske mens fire prosent svarer skiferie i utlandet. Syv prosent oppgir at deres drømmepåske vil være å oppleve en ny del av Norge en ikke har vært før.
– Det sier litt om nordmenns forkjærlighet for hyttelivet og den norske fjellheimen når hytta på fjellet danker ut både Syden og skiferie i alpene. Det er også gøy å se at drømmepåsken for mange nordmenn er å oppleve et nytt sted i Norge eller et fjellområde de ikke har vært før, sier Krohn Devold.
Undersøkelsen viser også at mange planlegger å spise ute på en lokal kafé eller restaurant i løpet av påsken. 44 prosent skal helt sikkert eller sannsynligvis spise lunsj eller middag på et lokalt serveringssted.
– Selv om hytteferien står i sentrum, vil mange benytte seg av lokale restaurant- og kafétilbud i påsken. Påsken er høysesong for skidestinasjonene. Nordmenn er den viktigste kundegruppen, men det er sterk vekst i utenlandske skiturister til mange av Norges høyfjellshotell og skisteder, avslutter Krohn Devold.
Velger hytta
Flere av NHO Reiselivs medlemmer melder om en økning i belegg sammenlignet med fjorårets påske.
– I Trysil forventer man som vanlig storinnrykk i påsken. På de to store Radisson Blu resorthotellene i Trysil er det en økning på 12 prosent i antall kommersielle gjestedøgn, sammenlignet med fjorårets påske, sier Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i Skistar Trysil.
– Påskegjestene er hovedsakelig nordmenn, svensker, dansker og engelskmenn. Engelskmenn utgjør 30 prosent av gjestemiksen på Radisson Blu resorthotellene, sier hun.
– Påsken i år har bedre forhåndsbooking enn fjoråret, og vi forventer fullt på alle overnattingsenheter og høyt besøk på Gaustablikk Skisenter. Grunnen til dette er naturligvis at påsken ligger tidligere i år enn i fjor, samt riktige gode skiforhold – både på alpint og langrenn, sier Kasper Bendtsen-Nielsen, Markedsdirektør ved Gaustablikk høyfjellshotell og skisenter.
I en tilsvarende undersøkelse i regi av Virke skal fire av ti nordmenn ta påskeferie. Av disse drar halvparten på privat hytte i Norge.
38 prosent oppgir at de skal ha påskeferie i år. 50 prosent av disse oppgir at de skal på privat hytte i Norge.
– De fleste velger hytta fremfor noe annet i påsken, sier direktør for Virke Reise Norge, Line Endresen Normann.
– Rekordmye snø legger forholdene til rette for hytteferie på fjellet i år. Nå satser vi bare på at været er på vår side, uansett hvor feriedagene tilbringes, sier Normann.
– 23 prosent av de som tar påskeferie i år oppgir at de skal til utlandet. Spania og Sverige er utenlandsfavoritter for sesongen, sier Robert Hval Straumann, fagsjef for Virke Reise Utland.
Andelen som velger å feriere hjemme i påsken er på 22 prosent, og 20 prosent oppgir at de skal besøke venner eller familie.
– Mange benytter påskedagene til å besøke familie og kjente, og benytter kulturtilbudet på småsteder og i byer, sier Normann.
– Formålet med påsken er fremfor alt samvær med familie og venner. Dette er den ferien hvor vi prioriterer familie og venner sterkest, kun slått av juleferien, sier Normann. – Det er også den ferien hvor det å utøve aktiviteter står fremst på agendaen.
Virke Reises undersøkelse ble utført av Opinion/Norstat.