Ruten vil operere som en sesongrute til 25. oktober med tre ukentlige avganger (tirsdag, torsdag og lørdag) og betjenes med en Airbus A330-300. Flyene har en kapasitet på 292 seter (av dette 32 business class) og vil dekke behovet for både passasjerer og frakt. Med direkteflyvninger vil dette være den raskeste ruten mellom Norge og Kina, som styrker tilgangen til et av Norges viktigste internasjonale markeder.
Direkteflyvningens verdi for Norge og Kina
– Denne ruten vil gi en etterlengtet forbindelse til Kina og styrke norsk reiseliv, næringsliv og sjømateksport. Den økende kinesiske turismen til Norge viser en positiv trend, og denne direkteflyvningen vil gjøre det enda enklere for kinesiske turister å oppleve det beste Norge har å tilby, sier Ulv Elbirk, direktør for ruteutvikling i Avinor.
Rutetabell
Flight no | Aircraft type | Frequency | From | STD | To | STA | Season |
HU769 | A330 | Tirsdag, Torsdag, Lørdag | PEK | 02:40LT | OSL | 05:50LT | Mar. 22-Mar.29 |
HU770 | A330 | Tirsdag, Torsdag, Lørdag | OSL | 12:30LT | PEK | 04:30LT+1 | |
HU769 | A330 | Tirsdag, Torsdag, Lørdag | PEK | 01:50LT | OSL | 05:50LT | Mar.30- Oct.25 |
HU770 | A330 | Tirsdag, Torsdag, Lørdag | OSL | 13:30LT | PEK | 04:30LT+1 |
Hainan Airlines fløy tidligere denne ruten fra mai til oktober 2019, men pandemien satte flyvningene på vent. Gjenoppstarten markerer en viktig gjenopprettelse av forbindelsen mellom de to landene. Ruten vil ikke bare være viktig for turisme og kulturutveksling, men også for norsk sjømatnæring, da frakt spiller en sentral rolle for ruten.
Med forbedrede reiselivsforhold og økende etterspørsel for forbindelser til Kina, forventes ruten å bidra betydelig til å styrke det økonomiske og kulturelle samarbeidet mellom Norge og Kina.