Med ”flyplasshotellene” økte antallet solgte hotellrom i Trondheim med 18,4 prosent. Andre med sterk økning var, ifølge Benchmarking Alliance som overvåker markedet, Bodø, Tromsø, Oslo og Lillehammer.
– Hotellmarkedet Trondheim lyktes svært godt med å hente noen gode konferanser og arrangementer inn til byen. Noen er gjengangere, mens andre er nye. Dette bidrar veldig positivt for belegget i byen, sier Kjetil Vassdal. Han melder om god utvikling også på sitt eget Scandic Nidelven Hotel.
– Hos oss har vi hatt en fantastisk februar, med en RGI på 1,59 og et rombelegg på 70,1 prosent, som er opp 14,2 prosent sammenlignet med februar 2015. Vi er inne i en svært positiv trend.
Vassdal mener at kåringen av Scandic Nidelven Hotel til Norges beste hotell av under Grand Travel Awards i januar har betydd mye. Han melder at overgangen fra Rica til Scandic har forløpt godt for hotellet ved Nidelvens bredd og at Scandics sterke posisjon er positiv for alle kjedens fem hoteller i byen.
– Vi står foran et meget godt år her på Scandic Nidelven, og jeg er trygg på at vi igjen passerer 70 prosent belegg her på hotellet i år, mot 66 prosent oppnådd i fjor.
Selv om Trondheim med flyplasshoteller hadde en svært god vekst i RevPAR, ble oppgangen på 16,5 prosent nesten puslete sammenlignet med den økningen Lillehammer-hotellene opplevde. Gigantiske 125,3 prosent økte nemlig RevPAR med i den gamle OL-byen
I nord fortsetter oppgangen. I Bodø økte RevPAR med 15,3 prosent.
Tromsø-hotellene solgte hele 21,3 prosent flere hotellrom enn i februar i fjor, og det var enda mer enn kapasitetsveksten (19,7 prosent).
– De to første månedene har i Tromsø vært preget av festivaler, kongresser og ikke minst et hav av vinterturister, forteller Tore Pettersen, administrerende direktør ved Quality Hotel Saga, som melder om gode tilbakemeldinger fra turistene.
– Selv om Nordlyset for mange er hovedattraksjonen, så er opplevelsen av vinter, det arktiske lyset, snø, brøytebiler, hval og folk en opplevelse verdt turen i seg selv. Gode og lett tilgjengelige vinteraktiviteter er etablert.
Februar i år inneholdt én dag mer enn februar i fjor, noe som har betydning for antall solgte rom. Bergens «utsettelse» av vinterferien påvirket resultatene positivt der, men RevPAR falt likevel med 3,1 prosent.