Den nye ruten forbinder AirBridge Cargo Oslo Lufthavn med Asia. Selskapet vil benytte sin Boeing 747-8F på ruten. Den har en kapasitet på rundt 130 tonn last.
– Det norske markedet for flyfrakt er et av få markeder globalt som fortsatt vokser, sier fagsjef Cargo i Avinor, Martin Langaas, som fortsetter:
– Med en årlig vekst på over ti prosent er det viktig for Avinor å kunne tilrettelegge for vekstmålene i havbruksnæringen. Vi opplever en sterk interesse globalt for de volumene norsk sjømat representerer som flyfrakt. At Airbridge Cargo nå knytter Oslo Lufthavn til Asia via Moskva, bidrar til å øke konkurranseevnen til norsk sjømatindustri og legger til rette for økt eksport til de viktigste vekstmarkedene for norsk sjømat i Asia
Airbridge Cargo mener de kan tilby norske eksportører en attraktiv leveringskjede frem til de asiatiske markedene. Med kravet norske eksportører har til kvalitet og ledetid ser selskapet Oslo Lufthavn som en god samarbeidspartner.
– Vår strategi er å være så nærme kundene som mulig. Norsk laks er høyt etterspurt over hele verden, og eksportørene er avhengig av at laksen kommer på markedene uten at fremføringen forringer kvaliteten på produktene, sier Georges Biwer, Vice President EMEA, i AirBridge Cargo.
– Med forbindelsen vi kan tilby til verden via knutepunktet i Moskva, i kombinasjon med kjølesystemer i toppklasse om bord i flyene våre, kan vi hjelpe eksportører til å selge produktene deres til verdensmarkedene på en best mulig måte.