Undersøkelsen GBTA (Global Business Travel Association) gjennomførte i januar 2025, inkluderer svar fra 408 reiseansvarlige og 368 leverandører og viser at forretningsreiser fortsatte å øke i 2024. Prognosene for 2025 tyder på ytterligere vekst, men med store regionale forskjeller. Europa skiller seg ut ved å ha en mer forsiktig vekst sammenlignet med andre deler av verden.
Undersøkelsen viser at 64 prosent av europeiske selskaper reiste mer i 2024 enn i 2023. Dette er en økning, men lavere enn i Nord-Amerika, Latin-Amerika og Asia-Stillehavsregionen, der over 75 prosent rapporterte økt reisevolum.
Forsiktig økning i Europa
Når det gjelder 2025, er den europeiske forventningen mer forsiktig. Kun 37 prosent av europeiske innkjøpere tror de vil reise mer i 2025 enn i 2024, sammenlignet med 59 prosent i Nord-Amerika og 63 prosent i Latin-Amerika. En viktig forklaring kan være Europas sterke fokus på karbonutslipp, noe som påvirker både reisepolicyer og budsjettprioriteringer.
Globale trender: Økende kostnader og ny teknologi
Uavhengig av region er økte reisekostnader den største bekymringen for innkjøpere i 2025 – 81 prosent oppgir at dette er en betydelig utfordring. 49 prosent peker på økonomisk usikkerhet, mens 44 prosent er bekymret for geopolitisk uro.
Teknologiske løsninger er et annet sentralt tema. 47 prosent av leverandørene anser kunstig intelligens (AI) som en viktig faktor i 2025, men bare 33 prosent av kjøperne deler denne oppfatningen. Likevel planlegger 47 prosent av innkjøperne å evaluere eller bytte reiseadministrasjonsselskap (TMC) i år, ofte på grunn av manglende teknologisk støtte eller tilgang til nye bookingløsninger. I Europa og Asia-Stillehavsregionen er også betalingsløsninger et viktig fokusområde, med 41 prosent som vurderer endringer.
Salgsreiser og interne møter dominerer
Blant de viktigste formålene for forretningsreiser i 2025, leder inntektsgenererende salgsreiser, tett fulgt av interne møter, som utgjør 21 prosent av det totale reisevolumet. Konferanser og messer står for 14 prosent, mens opplæring og leverandørmøter er lavere prioritert.
Europa forblir mer restriktiv
Selv om forretningsreiser i Europa øker, går utviklingen saktere enn i andre regioner. Høye kostnader, bærekraftskrav og teknologiske omstillinger ser ut til å påvirke veksten i reisevolum. Samtidig viser undersøkelsen at europeiske selskaper er blant de mest aktive når det gjelder evaluering av betalingsløsninger og bookingverktøy, noe som kan legge grunnlaget for en mer strømlinjeformet og bærekraftig tilnærming til forretningsreiser i årene fremover.