Det er i et intervju med Dagens Næringsliv Innovasjons Norges reiselivssjef tar bladet fra munnen. Hun frykter islandske tilstander, der den sterke turistveksten har skapt kjempeproblemer.
– Det som skjer på Island er noe vi snakker mye om i reiselivet, sier hun.
– Vi må for all del sørge for at vi ikke kommer dit at vi, som en av de mest kjente naturbaserte reisemålene i verden, får ødelagt våre naturgitte fortrinn på grunn av slitasje eller disharmoni mellom de som bor her og turistene. Da blir reiseliv et problem og ikke en berikelse, sier hun, og fortsetter:
– Innovasjon Norge og Visit Norway skal være tydelige og relevante for reiselivet, og da må vi legge noen føringer på retningen vi ønsker å gå, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm.
Nylig presenterte Bratland Holm en ny handlingsplan, der lønnsomhet ifølge henne blir viktigere enn noen gang. Hun understreker at Innovasjon Norge og Visit Norway skal være tydelige og relevante for reiselivet, ved å legge noen føringer på retningen i satsingen, og hvordan man skal operasjonalisere den nylig forelagte reiselivsmeldingen.
I Innovasjon Norges plan skal det foretas noen strategiske valg. Blant annet har Visit Norway i en årrekke konsentrert seg om ferie- og fritidssegmentet. Nå skal det også jobbes med markedsføring inn mot kongressmarkeder og med kultur- og idrettsarrangementer. Kultur skal bli en integrert del av både produktutvikling og markedsføring.
– Samtidig skal vi bli det beste landet i verden for naturbasert reiseliv. Bærekraft skal ligge i bunnen av alt vi gjør og vi skal i større grad samle alle fagområder og bransjer som utgjør det samlede norske reiselivsproduktet, sier Bratland Holm.
Ifølge henne skal Innovasjon Norge skal også bli langt flinkere til å måle effekten av kampanjer og tiltak underveis og ikke bare i ettertid. Det skal man få til ved å knytte til seg eksterne leverandører.
Hvordan man konkret skal gjøre dette, og hvilke segmenter det ikke skal satses på, er foreløpig ikke kartlagt.
– Men se på Kina, der turistveksten også til Norge fortsetter. Det er kanskje på tide å spørre oss om den typen kinesiske gjester vi har i dag også er den typen vi vil ha i fremtiden, sier reiselivsdirektøren.
I første halvår er det solgt 26 prosent flere flybilletter til Norge enn i fjor, som tyder på at vi får en vekst som er minst like sterk som i fjor.
– Alt tyder på at den sterke internasjonale turistveksten vil fortsette i årene som kommer. Derfor må vi også tenke gjennom hvilke utfordringer vi vil få dersom alle faktisk kommer, konkluderer Bratland Holm.