Det er ulønnsomt å bygge ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift.
Det går fram av en analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidet for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har gått gjennom konseptvalgutredningen Nord-Norgebanen som Jernbanedirektoratet står bak.
– Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Av konseptene i KVU anbefaler vi nullalternativet, heter det i innledningen til rapporten.
For vel ett år siden la Jernbanedirektoratet fram sin utredning om Nord-Norgebanen, toglinjen som skulle forlenge det norske jernbanenettet helt opp til Tromsø. Konklusjonen var den samme: De frarådet hele prosjektet fordi det ville bli svært ulønnsomt og skadelig for miljøet.
En ny kostnadsberegning av de dyreste alternativene til jernbanen viser ifølge NRK at kostnadene estimeres til mellom 259 og 309 milliarder kroner i 2024-kroner.
Av følgene for reindriftsnæringen nevnes blant annet reindriftsområdene på strekningen mellom Fauske og Narvik, hvor kalvingen er så lav at bestanden er truet.
– For natur og miljø er for eksempel Hellmobotn innerst i Tysfjorden, et område med blant annet vernede vassdrag og lite menneskelig inngripen i dag, kan inngrep være svært ødeleggende for friluftsliv, naturmiljø og landskapsbilde, heter det i analysen.
I stedet bør det brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen.
– På Nordlandsbanen og Ofotbanen er det udekkede etterspørselsbehov for mer godskapasitet, og vi anbefaler at man starter nye utredninger for å finne gode konsepter for å utvikle disse banene videre, heter det videre.
Nullalternativet innebærer at jernbanen blir som i dag, pluss vedtatte investeringer, inkludert et nytt digitalt signalsystem (ERTMS).
Samferdselsdepartementet har mottatt to såkalte KS1-rapporter samtidig: Både om Nord-Norgebanen og om transportløsninger i Nord-Norge.
– Det har blitt utført et omfattende utredningsarbeid. Vi vil nå nøye vurdere de faglige vurderingene og anbefalingene som er gitt i hver av rapportene. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvordan KVU-ene, KS1-rapportene og høringsinnspillene vil bli fulgt opp videre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Etter direktoratets fraråding i fjor kom det sterke reaksjoner. Blant dem som kom på banen, var Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant for Ap for Troms.
– Siste ord er ikke sagt. Det er forskjell på politikk og faglige innspill. Dette har vi hørt før, sa hun til NTB.