Med det er Telemark fylkeskommune, som la ut anbudet om levering av reiselivstjenester i slutten, først ut med å signere en slik avtale. Vinneren ble Visit Telemark.
– Telemark er nå rustet for å nå sine ambisiøse mål og satse på nye markedsføringskonsepter, sier reiselivsdirektør Caroline Laurhammer.
Ser lyst på fremtiden
Fylkesordfører Sven Tore Løkslid er svært fornøyd med at man nå har på plass en kompetent organisasjon som kan drive dette arbeidet videre.
– Det er svært gledelig å kunne signere denne kontrakten. Den vil gi en viktig forutsigbarhet til Visit Telemark, og oss muligheten til å bygge opp en sterk aktør som også skal fungere som en paraply for de mindre aktørene i fylket, sier Løkslid.
Mange av søknadene som kommer inn til fylkeskommunen, og arbeidet med å markedsføre Telemark, kan nå kanaliseres inn til Visit Telemark.
– Det var et mål fra den rødgrønne regjeringen om å effektivisere og samle reiselivsnæringen i Norge, og jeg er stolt over at Telemark er først ute blant fylkene i denne viktige saken, sier Sven Tore Løkslid.
Visit Telemark er på sin side meget godt fornøyd det langsiktige samarbeidet med fylkeskommunen det nå legges opp til.
– Dette sikrer oss trygghet og forutsigbarhet. Vi har dyktige medarbeidere med høy utdannelse og god erfaring, og vi gleder oss til å arbeide enda tettere med fylkeskommunen og utføre de oppgavene som står i avtalen, sier styreleder Johan Straand og reiselivsdirektør Caroline Laurhammer i Visit Telemark.
– Mange av oppgavene ligger i vårt daglige virke, mens noen er tiltak for reiselivet i Telemark vi ikke har hatt mulighet til å utføre tidligere. Vi ønsker å øke kjennskapen til Telemark, styrke merkevaren og å trekke flere gjester til fylket vårt for å skape bedre lønnsomhet for våre reiselivsbedrifter.
Noe de mener den nye avtalen legger et godt grunnlag for.
Godt fundament
Telemark fylkeskommune har som oppgave å være en regional utviklingsaktør. Et av de viktigste satsningsområdene innen nærings- og regionalutvikling er reiseliv. Det er de siste årene jobbet med en profesjonalisering og effektivisering av reiselivsatsningen både nasjonalt og i Telemark. Som et ledd i denne prosessen ønsket Telemark fylkeskommune å knytte til seg en profesjonell aktør som kan fungere som en aktiv og profesjonell samarbeidspartner innen destinasjons- og reiselivsutvikling i fylket.
Telemark fylkeskommunes satsing innen reiseliv er nedfelt i Regional plan for reiseliv og opplevelser, som ble vedtatt i 2011 og går frem mot 2024. Dette realiseres gjennom et årlig handlingsprogram, som utvikles, avtales og gjennomføres for å iverksette prosjekter, tiltak og aktiviteter.
De fire langsiktige hovedoppgavene i satsingen er organisering, samspill for produktutvikling, attraksjoner og merkenavnet Telemark.
– Ved at vi nå har bedre økonomisk forutsigbarhet og større markedsføringsbudsjett er det enklere å nå de ambisiøse målene som er satt i Telemark fylkeskommunes regionale plan for reiseliv og opplevelser som går frem mot 2024, sier Caroline Laurhammer i Visit Telemark.
– Målet er blant annet en vekst på ett prosentpoeng i markedsandel. Vi vet at Telemark har mange spennende opplevelser å tilby som dessverre for få turister vet om. Rjukan-området har hatt en sterk vekst de siste årene. Antall besøk på Gaustatoppen har økt med 75 prosent og Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork med 86 prosent på to år fra 2014 til 2016. Vi er sikre på at flere steder i Telemark kan få til tilsvarende vekst. Nå har vi i hvert fall et godt fundament for å nå målene
Nytt konsept i 2017
Visit Telemark har de siste årene arbeidet fokusert med innholdsmarkedsføring.
– Visit Telemark jobber for å være i førersetet på nye medier og markedsføringskanaler, forklarer markedssjef Håkon Nordby i Visit Telemark.
– Akkurat nå kjører vi en spennende kampanje – Den Moderne Askeladden. Kampanjen går ut på at det er en kjent person, Farmen-deltaker Stine Hartmann, som oppdager og formilder opplevelser i Telemark i sosiale kanaler. Dette er mer eller mindre direktesendt slik at det får en fin aktualitet. Vi vil nå både nye og gamle kundegrupper, unge og barnefamilier, ved å utnytte nye muligheter innenfor innhold og digitale kanaler på denne måten.
Styreleder Johan Straand i Visit Telemark supplerer:
– Det er en veldig god stemning blant reiselivsaktørene i fylket vårt nå. Det merket vi med rekordoppslutning på årsmøtet i april. Vi er veldig glade for at fylkeskommunen har lyst å satse på oss i et langsiktig perspektiv. Nå har vi større muligheter for å bygge Telemark som et attraktivt reisemål og til å ta markedsandeler,