Antallet personer som ranket reiser som «høy prioritet» for de kommende tolv månedene var det som økte mest i forhold til fjorårets undersøkelse. Dette økte til 47%, en økning på 12% fra i fjor. Reisende regner med å bruke betydelig mer på utenlandsreiser i løpet av det neste året, med et gjennomsnittlig forventet forbruk på rundt 36 000 NOK, noe som er en økning med nesten 8000 kr eller 28% per forbruker sammenlignet med fjoråret.
– Det er tydelig at etterspørselen etter reiser forblir sterk. Forbrukerne er villige på å bruke penger som man eventuelt sparte i løpet av pandemien, og også gjøre oppofringer på andre områder, for å kunne bruke mer på utenlandsreiser. Men, det er ikke rom for reiseleverandører å hvile på laurbærene. Det er de leverandørene som tydelig prissetter sine produkter i de reisendes egne valuta, tilbyr fleksible betalingsløsninger og fokuserer på en enkel og effektiv kjøpsopplevelse som har de beste mulighetene for å konvertere «shoppere» til betalende kunder, sier Johan Nordqvist, administrerende direktør for Amadeus i Skandinavia.
I fjor svarte hele 75% av de spurte forbrukerne at det var «svært sannsynlig» at de ville benytte seg av såkalte «Buy Now Pay Later (BNPL)-tjenester for å finansiere og betale for sine reiser. Dette sank til 33% i år, som likevel er et betydelig antall. 40% av de spurte forbrukerne regner med å bruke av oppsparte midler, og en tredjedel sa at de ville omfordele penger fra andre områder som klær og oppussing for å finansiere sine reiseplaner.
Reisende fortsetter å sette pris på fintech-tjenester som gir dem gjennomsiktighet, og som hjelper dem å unngå vekslingsgebyrer når de reiser. Det er verd å notere seg at 66% av de reisende svarte at de ville «mer sannsynlig» velge et reiseselskap som gjorde det mulig for dem å betale i sin egen valuta, slik at de kan få bedre oversikt over den totale kostnaden, et hopp på hele 18% fra fjorårets undersøkelse.