-Vi er godt fornøyd med etterspørselen etter flyvninger til våre europeiske reisemål med mange fulle fly og en fyllingsgrad på 82 prosent denne måneden. Dette viser at vi har blitt et foretrukket flyselskap for mange fritidsreisende i Norge. Dessverre er etterspørselen etter våre innenlandsflyvninger i Norge med en fyllingsgrad på kun 54 prosent en trend som vi forventer vil fortsette utover vinteren. Derfor annonserte vi i går at vi tar betydelige grep for å møte den utfordrende makroøkonomiske situasjonen og redusert etterspørsel fremover, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid.
Flyr annonserte i går at selskapet vil justere vinterprogrammet for å redusere utgiftene med 400 millioner kroner og for å posisjonere seg for våren og sommeren neste år.
– Vi står overfor en utfordrende vinter der folk flest har mye mindre å rutte med, som følge av rekordmange rentehevinger, generell høy prisvekst og svært høye strømpriser. Det treffer oss som bransje og selskap hardt fordi enda færre ønsker å reise. Kombinert med vedvarende høye drivstoffpriser gjør dette at vi justerer ruteprogrammet gjennom vinteren. Dessverre er det ingen vei utenom permitteringer av gode kolleger, men vi jobber med å få på plass frivillige og tilpassede ordninger for å kunne beholde så mange som mulig. Ved å gjennomføre disse grepene, vil vi være godt posisjonert til å komme tilbake med full kraft til våren og sommeren, sier Wikstrøm Frislid.
Flyr hadde i snitt 11 fly i drift i september, med fyllingsgrad på 74,1 prosent og en yield på 0,57 kroner. Enhetsinntekt (PASK) i september var 0,45 kroner, mens gjennomsnittlig PASK siste 12 måneder var 0,43 kroner.
Flyr opererte 97,7 prosent av alle oppsatte flyvninger denne måneden. Punktligheten var 86,2 prosent, hvorav 98,0 prosent av alle flyvninger ankom mindre enn én time forsinket.
Flyrs flåte teller ved utgangen av september 12 fly med en gjennomsnittsalder på 4,8 år.