Forslaget kommer etter mysteriet knyttet til det forsvunne malaysiske passasjerflyet MH370, som ikke er funnet siden det forsvant ut av radaren i mars i fjor.
Hendelsen førte til krav om et system som gjør det enklere å spore passasjerfly i sanntid. En talsmann for ICAO har til nyhetsbyrået Reuters uttalt at de nye reglene kan tas i bruk relativt raskt, ettersom de ikke krever ny teknikk om bord i flyene.
Mange flyselskap har allerede egne satellitt-sporingssystemer i flyene sine, og ICAO mener at fly som ikke har den nødvendige utrustningen kan melde sin posisjon vi radio inntil teknologien er på plass.
Saken skal etter planen diskuteres blant ICAOs medlemsland under en sikkerhetskonkurranse i Montreal i februar. FN-organet har makt til å pålegge selskapene de nye rutinene, men vil nok i første omgang bare anmode dem om å følge de nye retningslinjene.
Flybransjens internasjonale organ IATA har også utredet muligheten for tettere sporing av flyene, nettopp med tanke på nye direktiver fra ICAO. En ekspertgruppe foreslo sågar i desember at flyselskapene innen ett år skulle begynne å spore sine fly minst hvert 15. minutt.
IATA-ledelsen mente imidlertid at det ikke var praktisk mulig å innføre ordningen på så kort tid.