For det er ikke første gang flyet har planlagt en landing på Oslo Lufthavn Gardermoen.
– Nei det er ikke bekreftet, sier pressekontakt ved flyplassen, Lasse André Vangstein til Dagbladet, men bekrefter samtidig rykter som har versert i flykretser at det russiske Antonov 225 Mriya vil være på plass den aktuelle dagen.
Det var da Sovjetunionen på 1980-tallet bygde sin egen romferge at de fikk bruk for et fly til å transportere fergene mellom fabrikken og oppskytings- og landingsplassen. Oppgaven gikk til Antonov designbyrå i Ukraina, som allerede produserte verdens største transportfly, An 124.
Antonov 225 Mriya har imidlertid mye høyere lasteevne, større vinger og flere motorer – hele seks. Vingespennet er på 88 meter, og det er plass til 50 biler om bord. Det ble konstruert og bygget fra 1984 til 1988, og i 2000 modernisert til å brukes i kommersiell virksomhet som regulært transportfly.
Hva det skal på Gardermoen er det ingen som kan bekrefte, men mye tyder på at det er knyttet til ”militære elementer”.
– Det har hendt at vi er blitt varslet om at flyet skulle komme, men så har det blitt behov for maskinen andre steder og kansellert, sier Vangstein i en kommentar til hendelsen, som ikke minst kommer til å få mange flyentusiaster opp av godstolen.
– Vi var jo veldig stolte da verdens største passasjerfly – Airbus A380 – kom hit, som det første som parkerte ved en passasjergate i Norden. Den gang var interessen enorm, sier Vangstein, som lover å holde alle oppdatert.
Trending
- Bare fire uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Georgia satser på Norden
- Which? anklager lavprisflyselskaper for misvisende priser på håndbagasje
- Norge som reisemål mister verdier: reiselivsbransjen svarer på PWC-rapport
- NBTA presenterte nytt innholdssamarbeid med Travel News
- Aer Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo
- Økning i norsk turisme til Frankrike
- Avinor melder om fortsatt vekst – våre naboer gjør det bedre
